Onze interpellaties

Royal Herakles Hockey Club

Lier, 21 maart 2018

Betreft: interpellatie

Geachte leden van het college van burgemeester en schepenen

De plannen met betrekking tot de ontsluiting van de stationsomgeving, en de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier (met oa. paaltjes te plaatsen in de Tuinweg net voorbij Heracles Hockey club) geraken stilaan in een meer concrete fase. Deze plannen zullen een behoorlijke impact hebben op de mobiliteit in deze omgeving en zeker naar Heracles Hockey club. Vanuit CD&V vinden wij het belangrijk en logisch dat bij de ontwikkeling van dergelijke plannen de stakeholders betrokken worden. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de beste oplossing oplevert voor alle betrokkenen.

Royal Herakles Hockey Club is een grote, dynamische en sterk groeiende vereniging: meer dan 1100 leden, waarvan 60% binnen een straal van 6km wonen; met recente investeringen in hun infrastructuur én een sportieve werking op internationaal niveau.

Ongeveer 70% van de leden komt 3 à 4 keer per week naar de club om te trainen of wedstrijd te spelen; tel daar de resterende leden bij, sympathisanten en supporters, en tegenstanders tijdens de wedstrijden: het is duidelijk dat dit behoorlijk wat verplaatsingen van en naar de club betekent op weekbasis.

Tijdens recente gesprekken met het bestuur van Royal Herakles Hockey Club Lier, stelden wij met verbazing vast dat deze mensen niet op de hoogte waren van bovenvermelde plannen. Deze plannen hebben een enorme impact op de bereikbaarheid en ontsluiting van de sportclub, en daardoor indirect ook onvermijdelijk op de buurt (Tuinweg, Galgenveld; en langs de kant van Boechout in de Vinkenstraat).

Wij hebben de voorzitter dan ook aangemoedigd om contact op te nemen met het stadsbestuur, waarna er een gesprek plaatsvond met schepen Wollants. Deze laatste beschikt naar aanleiding van dit gesprek dan ook over de juiste en nog veel meer gedetailleerde info. We hebben begrepen dat dit gesprek constructief was, maar vooralsnog is er nog geen meer concreet zicht op het standpunt of de visie van het stadsbestuur.

Naar aanleiding van deze gesprekken heeft onze fractie volgende vragen:

1) Hoe komt het dat de club tot op heden niet betrokken werd bij of ingelicht werd van de opmaak van de bovenvermelde plannen? De voorstellen die vandaag op tafel liggen zouden een enorme impact op de werking van de club en op de mobiliteitssituatie in de buurt hebben.

2) Welke oplossingen overweegt het stadsbestuur waarbij ze rekening houdt met de input die zij verkregen heeft van het bestuur van Heracles Hockey Club?

3) Wordt daarbij de aanleg van een fietstunnel tussen wijk Zevenbergen en Hockeyweg bekeken, met opmaak van voor- en nadelen van dergelijke tunnel?

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Vriendelijke groeten

Koen Breugelmans, fractieleider CD&V