Een ambitieus en gedurfd fietsbeleid. Daar pleiten we voor op de Nationale Applausdag van de Fietsersbond. “Het Fietsbeleidsplan van de stad was een noodzakelijke eerste stap, maar we zijn gedreven om méér te doen. Onze Lierse & Hooiktse gezinnen vragen dat van ons. Lier moet voor de felbegeerde titel ‘Fietsstad van het Jaar’ gaan”, zegt lijsttrekker Stijn Coenen.

De helft van de Vlamingen maakt zich zorgen over de veiligheid van kinderen in het verkeer. Een op vier vindt dat kinderen zich in de eigen buurt niet veilig zelfstandig kunnen verplaatsen. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. En in de gisteren gepubliceerde Gemeentemonitor lezen we dat minder Lierenaars het in eigen stad veilig fietsen vinden dan het Vlaams gemiddelde: 44% tegenover 52%.

CD&V Lier-Koningshooikt zet in op twee speerpunten: fietsveiligheid en fietscomfort. Bestuurslid Didier Vanderghote: “Onze kruispunten en oversteekplaatsen zijn een eerste aandachtspunt qua veiligheid. Wat de afstelling van de lichten betreft, kunnen we nog vooruitgang boeken. En op kruispunten zonder lichten is het slim een ‘middeneiland’ te plaatsen, zodat fietsers maar één rijstrook per keer moeten oversteken. Op de ringkruispunten pleiten we voor fietstunnels of -bruggen waar het technisch kan.”

Het zit ook in kleine dingen. Vanderghote: “Kortrijk heeft bv. een charter met bouwbedrijven om vrachtwagens zoveel mogelijk uit schoolomgevingen te houden bij de start en het einde van de schooldag. En schoolstraten moeten zoveel als mogelijk fietsstraten zijn op de relevante uren.”

Fietscomfort zet aan tot fietsen. Stéphanie Van Campenhout zet er met JONGCD&V al langer op in: “In het centrum willen we op enkele plaatsen de huidige kasseien vervangen door platte of gezaagde kasseien. Of een comfortstrook aanleggen. En daar waar voor voldoende veiligheid kan worden gezorgd, mogen fietsers enkelrichtingsstraten in beide richtingen gebruiken. Dat mag hier en daar al, maar niet overal. Indien goed aangepakt, moet dat bv. in de Rechtestraat kunnen. Als je de kortste route kan nemen, spring je sneller op de fiets.”

Ook fietsenstallingen zijn belangrijk voor het comfort. Van Campenhout: “Er is meer nodig dan de stijging met 20% uit het Fietsbeleidsplan. Dat kan ook creatief, bv. met tijdelijke stallingen in leegstaande handelspanden. En dat geldt ook voor oplaadpunten voor e-bikes.”

Stijn rondt af: “Lier heeft alles om een échte fietsstad te zijn. Een historisch centrum, een rustige dorpskern en een mooi, groen buitengebied. Alles verbonden via dijken en andere fietsroutes. Met een ambitieus fietsbeleid zet je die troeven extra in de verf. Dat is goed voor onze inwoners en hun gezondheid, de handelaars én het toerisme. We denken dat Lier met zo’n ambitieus beleid de driejaarlijkse titel ‘Fietsstad van het Jaar’ in de wacht moet kunnen slepen tegen 2021 of 2024. Het zou toch geweldig zijn om hier politiek, ondernemers, scholen, verenigingen, fietsorganisaties, ouders en kinderen samen rond te mobiliseren?”