Een bruisbal maken is niet zo moeilijk. Je kan het als een leuke activiteit plannen met je kinderen op een druilerige zondag of voor jezelf als rustgevende ontspanning. Het enige wat je in huis moet halen zijn de ingrediënten en een plastieken vorm die je open kan maken of waar je uiteindelijk de substantie makkelijk uit kan halen.

Qua materiaal hebben we het volgende nodig :

• Een plastieken vorm : hartje, bol... maar ook een bakvorm kan werken
  • Aantal plastieken bakjes of bekertjes volgens het aantal kleuren dat je wil maken
  • Een keukenweegschaal
  • Een lepel
  • Een kommetje voor in de microgolfoven

Je hebt de volgende ingrediënten nodig:

• 1 eenheid bicarbonaat (ook wel 'baking soda' genoemd)
  • ½ eenheid citroenzuur
  • Een aantal grote scheppen kokosolie
  • Vloeibare kleurstoffen (om te bakken bv.)

Je neemt een potje en je vult het met 50 g bicarbonaat. Daar doe je de helft van dit gewicht aan citroenzuur bij, in dit geval 25 g dus. Je mengt de beide poeders goed onder elkaar.

Je vult evenveel potjes op deze manier als je kleuren in je bruisbal wil creëren. Dan pak je 3 grote scheppen met kokosolie. Schep ze in het microgolfbestendige potje.

Deze olie is meestal niet lopend, maar vast. Je moet het daarom enkele seconden in de microgolf opwarmen om een doorzichtige en vloeibare olie te krijgen.

Je pakt een potje met de bicarbonaat-citroenzuurmix en je doet er een aantal druppeltjes kleurstof bij. Dit is volledig afhankelijk met hoe donker of licht jij je kleuren wil. Voeg dan zachtjes aan wat kokosolie toe en meng het bij de rest van het mengsel. Begin met halve lepels en voeg niet te veel in één keer toe, want dan zou het kunnen beginnen schuimen.

Je blijft toevoegen tot je merkt dat de substantie goed aan elkaar blijft plakken. Als je het in de hand neemt, er in knijpt en het blijft zijn vorm min of meer behouden, dan is het klaar.

We doen hetzelfde met elk potje, telkens met een andere kleurstof. We voegen de kokosolie toe, mengen het goed onder elkaar en zorgen dat het vast genoeg is. Daarna doen we het in onze vorm. We duwen het telkens goed aan opdat onze bruisbal stevig in elkaar zit. We vullen de bal, laag per laag.

Wanneer beide helften volledig gevuld zijn, duwen we ze op elkaar en wordt het een echte bal. Laat die nog een volledige dag rusten zodat hij stevig genoeg wordt. Klaar is Kees!