In tegenstelling het huidige stadsbestuur wil CD&V Lier-Koningshooikt voluit inzetten op de fiets. De fietspaden in onze binnenstad zijn regelrechte rammelstroken en in heel Lier moet de fietser wijken voor de auto. “De veiligheid van de fietser lijkt jammer genoeg geen prioriteit voor deze coalitie,” zegt Christian Rutges, CD&V bestuurslid.

In juni stuurde het stadsbestuur een persbericht uit met de mededeling dat de fietspaden aan de Berlaarsesteenweg in de zomervakantie zouden worden aangepakt. “Vele inwoners waren aangenaam verrast, want de fietspaden liggen er verschrikkelijk bij,” zegt Christian.

Bovenop het feit dat fietsers zich tussen de rijbaan en de geparkeerde wagens moeten loodsen, ligt de fietsstrook ook nog eens vol putten en herstelwerven. “Ronduit gevaarlijk voor de vele schoolkinderen die er dagelijks passeren”, besluit Christian. In het verleden werd al via allerlei kanalen (zoals Velo en ouderraden) herhaaldelijk gevraagd dit probleem aan te pakken.

De herstellingswerken werden echter geannuleerd, maar tot op heden (drie maanden na de annulatie) werd nog geen nieuwe datum gecommuniceerd. Uit navraag door onze fractieleider Koen Breugelmans blijkt dat de voorziene werken als meerwerken aan een bestaand aannemingscontract voorzien waren, maar gezien de kosten daarvan hoger uitvielen dan ingeschat, zou het toelaatbare bedrag voor meerwerken overschreden worden.

“De werken worden nu voorzien in een nieuw aannemingscontract waarvan de aanbestedingsprocedure nog loopt, en dat zal sowieso pas in 2017 zijn,” zegt Koen. “We zijn blij te vernemen dat de werken alsnog zullen doorgaan, alleen betreuren we het dat dit niet helder gecommuniceerd is naar de bewoners.”

Niet alleen het fietspad aan de Berlaarsesteenweg is aan vernieuwing toe. CD&V gemeenteraadslid Gert Van Eester heeft het stadsbestuur ook gevraagd om de nodige herstelling uit te voeren aan de ‘sluipwegen’ die werden gebruikt tijdens de werken aan het kruispunt van de Ring en de Mechelsesteenweg.

CD&V vindt dat er duidelijk behoefte is aan een gestructureerde fietsvisie, wat betekent dat de auto een deel van zijn ruimte zal moeten inlveren ten voordele van de fietser. Door het inrichten van bijvoorbeeld een aantal fietsstraten op de drukste fietsroutes in de stad, kan zonder grote investering een begin worden gemaakt van deze ommezwaai. We zullen dit verder opvolgen en blijven ijveren voor een fietsvriendelijker beleid.