Het lijkt een evidentie: gaan stemmen wanneer het verkiezingen zijn. Toch vraagt het voor heel wat – voornamelijk oudere en minder mobiele - Lierenaars en Hooiktenaren veel extra inspanningen. Ook voor de bewoners van onze woonzorgcentra ligt het vaak moeilijk. Er worden dan ook vele doktersbriefjes uitgeschreven zodat bewoners niet hoeven deel te nemen aan de verkiezingen.

En dat is jammer, want iedereen heeft het recht om te stemmen. CD&V wil ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen die dat willen hun stem ook echt kunnen uitbrengen. Met een beetje extra inspanningen komen we al ver.

In het verleden onderzocht onze fractieleider Koen Breugelmans als schepen of er kiesbureaus konden ingericht worden in de woonzorgcentra. Ideaal bleek dat niet. Er zijn heel wat praktische beslommeringen.

Op de gemeenteraad van januari vroeg Koen om naar Nederlands voorbeeld de mogelijkheid van mobiele stembureaus te onderzoeken. Zo'n bureaus zouden het o.m. voor bewoners van onze woonzorgcentra heel wat makkelijker maken om hun stem uit te brengen.

Ondertussen blijkt uit het antwoord van de bevoegde schepen en het advies van de VVSG dat dit volgens de huidige regelgeving niet mogelijk is. Een aanpassing van het Vlaamse kiesdecreet is nodig. We hebben ondertussen contact opgenomen met de Vlaamse CD&V-parlementsleden om te kijken of dit in de toekomst kan mogelijk gemaakt worden. We volgen dit verder op.