Lier zal sterrenkindjes in de toekomst ruimer erkennen. Bovendien wordt onderzocht op welke plaats er een ‘Sterrenbos’ kan komen: een bos met een boom voor elk Liers sterrenkindje, zoals bij een geboortebos. Die voorstellen van ons gemeenteraadslid Evi Van Camp werden goedgekeurd op de jongste gemeenteraad van de stad.

Evi is zelf mama van Lotte, Lander en sterrenkindje Lucas. “Sterrenkindjes zijn kinderen die ofwel levenloos geboren worden, ofwel kort na de geboorte overlijden. Door een recente wetswijziging van minister Geens kunnen ouders hun sterrenkindje vanaf 140 dagen zwangerschap laten registreren en een voornaam geven. Vanaf 180 dagen is die registratie verplicht. Maar vóór die 140 dagen is er nog niets geregeld.”

Door het voorstel zullen vanaf het najaar álle sterrenkindjes in Lier en Koningshooikt kunnen genotuleerd worden en een voornaam krijgen. Evi: “Zo krijgen álle ouders van sterrenkindjes de erkenning van de zwangerschap en het leven dat er wél geweest is.”

Het voorstel heeft nog een tweede onderdeel: een Sterrenbos, zoals we ook ‘geboortebossen’ kennen. Evi: “Er zijn heel wat gemeenten die zo’n plek hebben. Ouders van sterrenkindjes kunnen er voor hun spruit een boompje planten. Dat kan individueel of bijvoorbeeld jaarlijks op een boomplantdag. Het belangrijkste is de erkenning en een blijvende, groeiende herinnering aan het kindje.”

Evi zelf denkt aan het nog in te richten landschapspark Pallieterland dat zal verschijnen tussen de Mechelsesteenweg en de Nete. Daar is immers sowieso al ruimte voorzien voor extra groen. Een plekje vrij houden voor een Sterrenbos moet dus mogelijk zijn. Op de specifieke locatie wenste de gemeenteraad zich nog niet vast te pinnen. Daarom werd besloten te onderzoeken op welke locatie het Sterrenbos best zou komen. Evi stipte nog aan dat het voor ons niet om landbouwgrond kan gaan.

Ook RTV maakte een reportage over Evi's voorstel.

• Gezinsbeleid
Lees de reacties ()