Een voorstel van ons gemeenteraadslid Stéphanie Van Campenhout om in Lier enkel nog diervriendelijk, geluidsarm vuurwerk toe te laten, werd door de meerderheid van N-VA en Open VLD in de gemeenteraad verworpen. “Een fout signaal”, volgens Van Campenhout. Het tegenargument van de burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) dat het niet te handhaven zou zijn, kon ons niet overtuigen.

Voor een goed begrip: in Lier is vuurwerk afsteken in principe verboden. Daar zijn twee uitzonderingen op. De burgemeester kan op aanvraag vuurwerk toestaan, zoals bijvoorbeeld bij de afsluiting van de ‘Novemberfoor’. Daarnaast is er een algemene uitzondering tussen middernacht en 01u00 uur in de nieuwjaarsnacht. Dan is vuurwerk sowieso toegelaten. Met haar voorstel wilde Stéphanie daaraan toevoegen dat enkel geluidsarm vuurwerk mag gebruikt worden.

“Vuurwerk is mooi en feestelijk en dat moet het vooral blijven. Maar er zijn tegenwoordig betaalbare, diervriendelijke alternatieven op de markt. Geluidsarm vuurwerk is daar een voorbeeld van. Het beste van twee werelden combineren kán dus. ‘Klassieke’ vuurwerkpret weegt niet op tegen pakweg een uitgebroken paard of een hond die in z’n paniek een hartstilstand krijgt. Elke dierenvriend weet waar ik over spreek.”

Fijntjes voegt Stephanie nog toe: “Ook Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts, nochtans dezelfde partij als onze burgemeester, zit op die lijn. Hij drukt het zelfs forser uit: ‘Dierenwelzijn gaat boven vuurwerkpret’, luidt het op zijn website.”

De voltallige oppositie was het voorstel genegen. De meerderheid stemde het echter weg, met als voornaamste argument de handhaving. Het gebruik van geluidsarm vuurwerk zou niet af te dwingen zijn. Dat vindt CD&V een pover argument. “In de nieuwjaarsnacht is ook de begrenzing tot 01u00 niet eenvoudig af te dwingen. Het gaat vooral om de boodschap die je geeft als stadsbestuur, namelijk dat je begaan bent met dierenwelzijn en mensen wil wijzen op alternatieven. Zo ontstaat bewustwording en een vorm van sociale controle.”

Was er dan geen lichtpuntje? “Toch wel. De burgemeester wil naar volgend jaar toe bekijken of voor officieel aangevraagd vuurwerk alvast geluidsarm vuurwerk kan opgelegd worden. Het is een begin, maar voor mij onvoldoende. Jammer.”

Lees de reacties ()
    Lees de reacties () Verberg reacties