De ontwikkeling van de Hoge Velden is voor CD&V Lier-Koningshooikt een prioriteit in de volgende bestuursperiode. De site is één van de noodzakelijke projecten om met onze stad een inhaalbeweging te doen op het vlak van sportinfrastructuur. Op de gemeenteraad van maandag 26 februari vroeg fractieleider Koen Breugelmans aandacht voor het gevaarlijke kruispunt Ring-Aarschotsesteenweg bij de afwikkeling van het dossier. "Een ondertunneling voor zwakke weggebruikers lijkt ons nog altijd de beste oplossing."

"Nu het stadsbestuur zich terecht inzet voor de ontwikkeling van voetbalvelden en andere sportinfrastructuur aan de Hoge Velden, moet er wel iets gedaan worden aan de onveilige oversteek op het kruispunt Aarschotsesteenweg-Ring. Als de sportinfrastructuur op de Hoge Velden klaar is, zal het aantal gebruikers van die gevaarlijke oversteek immers stijgen. Willen we mensen aanmoedigen met de fiets of te voet naar de Hoge Velden te komen, moet de accommodatie zich daar ook toe lenen", zegt Koen.

Uit een recente parlementaire vraag van Vlaams CD&V-parlementslid Kathleen Helsen leerde CD&V Lier-Koningshooikt dat er momenteel bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) geen plannen zijn om het kruispunt aan te passen. "Het scenario met een fiets- en voetgangerstunnel waarvan ooit sprake, is blijkbaar niet meer aan de orde", vult Koen aan. Om die reden vroeg Koen aan schepen Bert Wollants (N-VA) wat de visie van het stadsbestuur is op de ontsluiting van de site.

De schepen antwoordde dat sinds de heraanleg van het kruispunt in 2006-2007 een ondertunneling (met rondpunt bovengronds) voor het AWV niet meer aan de orde is. Om die reden bekijkt het stadsbestuur op dit moment of een ontsluiting voor fietsers en voetgangers mogelijk is via de Waversesteenweg en de wijk Herderin. "Maar indien een ondertunneling toch (opnieuw) mogelijk zou worden, zal het college niet nalaten die opportuniteit aan te grijpen", zei de schepen nog.

Voor CD&V Lier-Koningshooikt blijft een ondertunneling van het kruispunt Ring-Aarschotsesteenweg het voorkeurscenario. Koen: "Het is de meest gerichte route en verdient de voorkeur als we mensen willen stimuleren per fiets naar de Hoge Velden af te zakken. Bovendien is het logisch: je zou meteen midden op de site staan en niet in een uithoek."

We zullen dus niet nalaten dit op de agenda te blijven zetten én eventuele initiatieven van het stadsbestuur in die zin te steunen. Het Agentschap Wegen en Verkeer móet bijdraaien.