Op zondagochtend trok JONGCD&V Lier-Koningshooikt de straat op om zwerfvuil op te ruimen. Op een afstand van enkele honderden meters vulden onze jongeren negen vuilzakken en twee PMD-zakken. Dit om ‘duurzaamheid’ als een van hun strijdpunten richting de verkiezingen in de verf te zetten. “Er zijn veel beleidsplannen, maar we missen ambitie. We willen een duurzaamheidstoets in het hele beleid. En ook netheid en afval hebben daar een rol in”, zegt voorzitter Stéphanie Van Campenhout.

De jongerengeleding van CD&V Lier-Koningshooikt trok richting Mechelsesteenweg om de bermen vrij te maken van al het afval dat er rondslingert.

Ook een stukje Hoog-Lachenen pikten we mee. Het is vooral op grote banen en landelijke wegen dat mensen afval achterlaten. Hier is minder sociale controle”, zegt Evi Van Camp, nummer 2 op onze lijst. “Je vindt hier van alles wat, maar de meest opvallende items waren toch een gsm, een Beerschotabonnement en een rode damesslip. Netheid is prominent aanwezig in ons verkiezingsprogramma, met bijzondere aandacht voor deze wegen.”

Concreet vestigen de jongeren met de zwerfvuilactie de aandacht op het afvalbeleid. Zo stellen ze o.m. voor de afvalbijdrage aan te passen om mensen aan te moedigen minder afval te produceren en meer te sorteren. Ze willen ook dat Lier zich aansluit bij de Statiegeldalliantie: een samenwerking van steden en gemeenten die voor de invoering van statiegeld op o.m. blikjes is, zoals in Duitsland.

De actie sluit aan bij een van de drie speerpunten die JONGCD&V in Lier en Koningshooikt naar voor schuift: duurzaamheid. “Al in december 2015 bezorgden we het schepencollege een thermometer als symbool voor de opwarming van de aarde en vroegen we met aandrang het Burgemeestersconvenant te ondertekenen. De stad weigerde in eerste instantie, maar tekende een jaar later alsnog. De toetreding betekent dat de stad streeft naar een vermindering van onze CO2-uitstoot met 40% tegen 2030 en inzet op acties rond klimaatverandering. Uiteraard zijn we blij met de ondertekening, maar sindsdien is het stil. Er is wél een klimaatactieplan, maar dat getuigt van weinig ambitie”, legt Stéphanie uit.

“Maar duurzaamheid gaat verder dan afvalbeleid of minder CO2-uitstoot”, besluit ze. We willen een duurzaamheidstoets in alle beleidsthema’s. Elk beleidsdomein moet aandacht hebben voor hoe we onze planeet doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. De stad laat nog kansen liggen inzake mobiliteit, wonen, de promotie van lokale producten en energiebesparende maatregelen. We willen van de strijd voor een gezonde leefomgeving en duurzaamheid een project van stad én inwoner samen maken. Vandaag hebben we met onze negen vuilzakken en twee PMD-zakken op twee uur tijd immers geleerd dat de zorg voor onze planeet in de eerste plaats bij onszelf begint.”