Een concreet plan voor een kunstgrasveld dat een oplossing biedt voor de meer dan 200 spelertjes van KVK Hooikt. Dat leggen KVK Hooikt en CD&V Lier-Koningshooikt samen op tafel. Het plan is al langer in voorbereiding. De recente open brief van ouders en jeugdtrainers aan het stadsbestuur bracht het in een stroomversnelling. Club en partij steken de hand uit naar het stadsbestuur.

Het probleem is gekend. In de wintermaanden zijn sportvelden vaker niet dan wel bespeelbaar. Steeds vaker worden trainingen en wedstrijden afgelast. Gelet op het aantal betrokken spelers en de bijhorende belasting zou een extra normaal grasveld voor KVK Hooikt niet voldoende soelaas bieden. De nood is echter acuut. Een kunstgrasveld is dan ook de logische keuze.

Wim Arras, secretaris van KVK Hooikt: “Het plan steunt op drie pijlers. Ten eerste dragen we zelf een aanzienlijk financieel steentje bij. We willen max. 30% van de kosten zelf dragen. Zo staat de stad er niet alleen voor. Ter vergelijking: in Vlaanderen financieren clubs gemiddeld 21% van dergelijke projecten zelf. Ten tweede staan we open voor samenwerking met andere clubs wanneer we zelf geen 100% bezetting hebben. En tot slot nemen we onze maatschappelijke rol op buiten de traditionele werking: ook sportkampen, schoolsport etc. zouden er terecht kunnen.”

De samenwerking vloeit voort uit de gesprekken die CD&V Lier-Koningshooikt voert in de voorbereiding van haar verkiezingsprogramma. CD&V-bestuurslid Rutger Wuyts stelde zijn kennis en ervaring – hij is o.m. jeugdcoördinator bij KSK Heist – ter beschikking om samen met de club een concreet en financieel haalbaar dossier uit te werken.

Wuyts: “De vraag van de club is gerechtvaardigd. In het algemeen kampen Lier & Koningshooikt met een tekort aan sportterreinen. We scoren onder het Vlaamse gemiddelde. Investeren in sportinfrastructuur is voor ons, indien we na 14 oktober mee aan zet zijn, cruciaal. KVK Hooikt is ook een van de belangrijke clubs voor de zogenaamde ‘breedtesport’ in onze stad: sport voor veel Lierse & Hooiktse jongeren, los van het niveau en niet enkel gefocust op de toplaag.”

Lijsttrekker Stijn Coenen vult aan dat de samenwerking geen keuze voor de ene en tégen andere clubs inhoudt. Integendeel. Ook zij hebben dringende noden en wensen.

De Hoge Velden blijven voor ons een van de belangrijkste projecten van de volgende legislatuur. Een absolute noodzaak zelfs. Daar zouden bv. Lyra en andere clubs en verenigingen terecht kunnen. Voor ons is dit dossier vooral een voorbeeld van hoe wij aan beleid willen doen. In overleg met onze clubs en verenigingen, samen zoeken naar creatieve oplossingen die goed zijn voor iedereen: clubs, spelers en hun ouders, stad en stadskas. We hebben hopelijk allemaal hetzelfde doel: Lier & Koningshooikt nog aangenamer maken om te wonen en te werken. En te sporten.

KVK Hooikt en CD&V steken de hand uit naar het stadsbestuur om het dossier samen te realiseren. Op de gemeenteraad van maandag 29 januari zal CD&V-fractieleider Koen Breugelmans de meerderheid alvast bevragen.