Levenskwaliteit en kwaliteitsvol wonen, terwijl de bevolking toeneemt. Voor dat uitgangspunt vragen we morgen aandacht met een actie op de Rerum Novarumsite in de Antwerpsestraat. “Kwaliteitsvolle woningen en inbreiding, aandacht voor groene ruimte en respect voor wat de buurt aan kan, zijn voor ons uitgangspunten van een goed woonbeleid. Mét respect voor de eigenheid van onze stad”, zegt onze lijsttrekker Stijn.

Overal is het een uitdaging: bevolkingsgroei doen samengaan met kwaliteitsvol wonen en voldoende open ruimte. De laatste Stadsmonitor verwacht een groei van de Lierse bevolking met zo’n 2.500 inwoners tegen 2030 en 3.000 tegen 2035. We erkennen dat er dus wooneenheden moeten bij komen, maar geloven dat dat kwaliteitsvol én met respect voor de omwonenden kan.

JONGCD&V-voorzitter Stéphanie: “We delen bruisballen uit als metafoor voor waar we naartoe willen. Geen ‘verappartementering’ die er op mikt zoveel mogelijk mensen op eenzelfde ruimte te huisvesten of projecten die de draagkracht van buurt overstijgen. Wél een bruisende balans tussen publiek en privé, appartementen en huizen, jongeren en ouderen, groot en klein wonen. Er zijn bijvoorbeeld nog mogelijkheden in het wonen boven winkels of in het opnieuw indelen van heel grote woningen, waar vandaag minder vraag naar is.”

We benadrukken het belang van een goed evenwicht.

Stéphanie: “Voor iedereen is een geschikte woning iets anders: een appartement, een eigen woning met tuin of iets ertussenin. Midden de mensen of net heel rustig. Een goed woonbeleid respecteert die verschillende wensen en speelt in op het groeiende aantal alleenstaande ouders, nieuw samengestelde gezinnen en alleenwonenden. En heeft respect voor het historische karakter van de stad.”

Voor de actie richten we morgen de site van Rerum Novarum in als een binnentuintje.

Stijn: “Woonbeleid gaat hand in hand met publieke ruimte. Iedereen verdient op wandelafstand van z’n woning een stukje groen of water om van te genieten. Dat is op veel plekken in Lier en Hooikt al zo, maar niet overal. Deze plek is symbolisch voor andere ‘verloren plekjes’ met het potentieel er een gezellige omgeving met groen, bankjes en speeltuigen van te maken. Zo breng je mensen samen en doe je je stad bruisen. Zo’n plekjes zijn ook goed voor de omliggende handel en horeca.”

Stéphanie rondt af: “We denken dat bij nieuwe bouwprojecten en -ontwikkelingen het nodig is de draagkracht van de buurt en de omgeving te respecteren. Dat gaat o.m. om bijkomend verkeer, maar ook om de ‘mentale ruimte’ die mensen ervaren in hun buurt. De buurt zo vroeg mogelijk betrekken bij plannen voor nieuwe (woon)ontwikkelingen, kan veel helpen. En laat er dan maar veel plekjes als dit ingetekend worden”, besluit ze met een knipoog.