Deze week is het de Week van de Vrijwilliger. Vrijwilligers doen onze mooie stad bewegen en bruisen. Vrijwilligers hebben oog voor mensen die uit de boot dreigen te vallen. Vrijwilligers timmeren elke dag aan een warme, sociale en levendige samenleving. Vandaag getuigen drie van onze eigen mensen over hun vrijwilligerswerk. Want... er is ook een leven naast de politiek.

Voormalig schepen Rita Van den Bulck is al heel haar leven een bezig bij. Ze zet zich in voor heel wat sociale projecten, waaronder de thuisbegeleidingsdienst Tarag. Zij bieden ondersteuning aan gezinnen die het moeilijk hebben, en komen op voor de meest kwetsbaren in onze maatschappij. "Niet iedereen wordt immers in een warm nest geboren," zegt Rita. "Tarag wil ervoor zorgen dat iedereen zich volwaardig kan ontplooien en actief deel kan uitmaken van de maatschappij". Eind februari organiseerde Tarag een ontbijtactie ten voordele van hun vzw. "Samen met heel wat andere vrijwilligers hebben we zo'n 650 ontbijtdozen gevuld. Een serieuze job, maar mooi om te zien dat er zoveel mensen zijn die zich dag in dag uit mee inzetten voor dit project."

JONGCD&V-voorzitster Stéphanie Van Campenhout is al jaren actief binnen het jeugdpastoraal"In mijn eigen parochie Heilig Kruis organiseren we elke eerste zondag van de maand een bijzondere jongerenviering. Om 09u30 is er eerst een catechesemoment. Uiteraard proberen we dat ludiek en op het niveau van de kinderen in te vullen. In 11u00 is er dan de eucharistie. Een viering vóór en dóór jongeren. Aansluitend is er altijd koffie en gebak."

Daarnaast zet Stéphanie zich ook voor #HelloPope. In oktober van dit jaar organiseren de bisschoppen in Rome een Synode voor en over jongeren. Wat houdt onze jongeren bezig? Hoe betrekken we hen weer meer bij de Kerk? Dat zijn de vragen waarover de Synode zich zal buigen. Stéphanie: "Sinds enkele maanden proberen we met hier met een klein groepje ruchtbaarheid aan te geven in Vlaanderen. Op 24 maart a.s. mondt dat uit in het evenement #HelloPope. In Lier bovendien!"

Voor Evi Van Camp is maatschappelijk en sociaal verantwoord ondernemen geen loos begrip. Het tuinbouwbedrijf dat ze met haar man en schoonbroer runt is immers ook een zorgboerderij. "We proberen mensen uit kwetsbare groepen een waarde(n)volle tijdsbesteding te bieden. Houvast ook. Viermaal per week komen er mensen helpen. Dat is heel gevarieerd. Het gaat om geplaatse jongeren, jongeren met autisme, jongeren uit een moeilijke opvoedingssituatie of jongeren uit de Plus-werking van de scholen uit Lier of omgeving."

Vaak gaat het dus om jongeren die in een weinig stabiele omgeving hebben vertoefd. Evi: "Een vast dagritme zorgt voor vertrouwen en een gevoel van veiligheid. Ze ontdekken nieuwe dingen en vaardigheden, op het ritme van de seizoenen. En, belangrijk, het zijn zíj voor een keer die zorg dragen voor iets. Voor onze dieren en onze gewassen. Een ervaring in eigenwaarde omdat ze eens niet zélf geholpen moeten worden."