De Lierse speelpleintjes moeten toegankelijker worden voor kinderen met een beperking. Tot die conclusie kwamen onze jongeren die dinsdag hun rapport overhandigden aan schepen van Jeugd, Rik Verwaest (N-VA). “We geven het bestuur goede punten voor de opknapbeurt die de speelpleintjes gehad hebben de voorbije jaren. Op het vlak van toegankelijkheid voor kinderen met een beperking geven we onze pleintjes echter gemiddeld een 6,5 op 10. We stellen dan ook voor daar de komende jaren extra op in te zetten”, zegt Stéphanie, voorzitter van JONGCD&V Lier-Koningshooikt.

Het rapport was ook te zien op RTV

In september trok JONGCD&V langsheen de speeltuinen en wijkspeelpleintjes van Lier en Koningshooikt om een studie te maken over de toegankelijkheid voor kinderen met een beperking. Het gaat dan zowel om kinderen die in een rolstoel zitten of moeilijk te been zijn, als om kinderen met een visuele, auditieve of mentale beperking. Elke speellocatie kreeg een quotering en een bijhorende kleurencode op basis van vijf criteria, geput uit verschillende studies: de toegang tot de locatie, de ondergrond, de toegankelijkheid van de toestellen, de aanpasbaarheid van de toestellen en de eventuele extra omkadering, zoals het gebruik van pictogrammen en braille of de aanwezigheid van voldoende rustpunten. “In het algemeen scoorden onze pleintjes en speeltuinen degelijk. Maar met een gemiddelde toegankelijkheidsscore van 6,5 op 10 is er zeker nog ruimte voor verbetering”, vult Emilie aan.

Stéphanie: “De afgelopen jaren werd geïnvesteerd in speeltoestellen. Er zijn echter nog kansen blijven liggen om deze ook voor kinderen met een beperking aantrekkelijk en veilig te maken. Zo zijn de toestellen die voor deze kinderen toegankelijk zijn vooral beperkt tot schommels en veerdieren. Het is goed dat minstens een van beiden om elke speellocatie te vinden is, maar met kleine aanpassingen kunnen ook andere toestellen voor meer kinderen toegankelijk gemaakt worden. Zo kunnen kinderen met een fysieke beperking nu vaak niet zelfstandig gebruik maken van een speeltoren met een glijbaan, terwijl ze met behulp van een hellend vlak of een speelroute die zich lager bij de grond bevindt, wél zelfstandig zouden kunnen spelen. Ook extra grijppunten kunnen helpen. En met meer contrasterende kleuren en toegevoegde speelwanden aan bestaande toestellen of met voldoende rustruimtes kan men tegemoet komen aan kinderen met een visuele beperking en aan kinderen die overgevoelig zijn voor prikkels en ruimte nodig hebben om weer tot zichzelf te komen”.

De CD&V-jongeren hopen dat het toekomstige stadsbestuur ook deze volgende stap zet in de opwaardering van de Lierse en Hooiktse speeltuinen en -pleinen.

Het volledige rapport kan u hier nalezen: http://lier.cdenv.be/storage/local/lier/rapport-lier-koningshooikt.pdf