Onze kandidaten Stéphanie, Emilie, Marie Ann, Evi en Geert bliezen, samen met lijsttrekker Stijn, verzamelen om aandacht te vragen voor dierenwelzijn in onze stad. Ook hun viervoeters waren van de partij! “Vandaag is de stad nog te weinig aangepast aan het groeiend aantal inwoners dat een of meer dieren houdt. We willen daar verandering in brengen”, zegt Stijn.

Volgens onze dierenvrienden is er op losse maatregelen na nog geen sprake van een samenhangend beleid, op maat van huis- en andere dieren.

De website van de stad geeft weinig informatie over het houden van dieren en over de omgang met dieren in de vrije natuur. Dat kan beter. Welke afwegingen moet je maken bij de aankoop, op welke dierenartsen in de buurt kan je beroep doen, hoe zit dat juist met de chipregelgeving… Er zijn heel wat zaken waarover je inwoners beter kan informeren”, zegt Stéphanie.

Volgens Marie Ann toont het steeds terugkerende fenomeen van achtergelaten of verwaarloosde dieren langs de rand van de weg of in een hete wagen aan dat een dier houden minder vanzelfsprekend is dan we soms denken.

Geert en Evi kaartten ook de onduidelijkheid aan van wat je moet doen wanneer je een dier vindt of stuit op een ernstig geval van dierenmishandeling of -verwaarlozing. Een meldpunt bij de politie heeft de voorkeur. Die is het best geplaatst om goede afspraken te maken met asielen en organisaties die zich inzetten voor dieren, vooraleer ze naar hun (eventueel nieuwe) baasje terugkeren.

“Tot slot willen we meer plaatsen waar eigenaars hun hond los kunnen laten lopen om eens goed te ravotten. Vandaag is dit in principe alleen mogelijk op hondenweide ‘Beatrijs’. We zien mogelijkheden langs bijvoorbeeld de Vesten en de dijken om nieuwe, kleine losloopzones te voorzien. Dat hoeven niet altijd grote lappen grond te zijn, integendeel. Uiteraard horen daar ook vuilbakken bij. Hondeneigenaars blijven immers verantwoordelijk voor de netheid van de openbare ruimte”, rondt Emilie af.

V.l.n.r. Stijn met Max, Geert met Luna, Evi met Dida, Marie Ann, Stéphanie en Emilie met Hermes

Meer weten over onze visie op dierenwelzijn in Lier en Koningshooikt: klik even door.

Voor onze andere ideeën verwijzen we graag naar ons volledige programma.

V.l.n.r. Musti, Prutske en Plucheke, de katten van Marie Ann