Een vernieuwde Dorpsstraat en Koningsplein, meer aandacht voor verkeers- en vooral fietsveiligheid en een betere dienstverlening voor de inwoners. Dat zijn de prioriteiten die we met onze afdeling naar voor schuiven voor Koningshooikt. “In 2022 zal Koningshooikt 200 jaar bestaan. Dat is een unieke hefboom om heel wat zaken te realiseren in en om het dorp”, zegt onze lijsttrekker Stijn Coenen.

Afgelopen weekend organiseerden we in Koningshooikt het laatste van drie ateLIERs: inspraakmomenten die bijdragen aan het programma van onze partij. Naast mobiliteit, wonen en duurzaamheid kwamen een heleboel Hooiktse ideeën op tafel.

Een vernieuwing van de Dorpsstraat en het Koningsplein staat met stip bovenaan ons prioriteitenlijstje.

Stijn: “We gaan voor een aangenaam, leefbaar dorpscentrum op mensenmaat. Met veel groene ontmoetingsruimte en veilig voor fietsers en wandelaars. Als het aan ons ligt, wordt dit een project dat alle Hooiktenaars samen schrijven. Zet inwoners, ondernemers, scholen en verenigingen samen aan tafel en laat hen het ideale dorpscentrum uittekenen. De viering van 200 jaar Koningshooikt in 2022 biedt een unieke kans om dat te doen leven. Bijvoorbeeld onder de titel ‘Koningshooikt, een dorp met karakter’.”

Als tweede ‘Jutse’ speerpunt schuiven we verkeersveiligheid in het algemeen en fietsveiligheid in het bijzonder naar voor.

OCMW-raadslid Dirk Janssens: “Er zijn in Koningshooikt wel wat plekken die extra aandacht verdienen. Zeker daar waar veel kinderen, de meest kwetsbare groep, passeren. De oversteek aan de Chirolokalen op de Mechelbaan, de kruising Spreet-Aarschotsesteenweg en de Beekstraat zijn maar drie voorbeelden. Van de Schoolstraat willen we een fietsstraat maken. En in toeristische fietsstraten als Tallaart, waar vaak hard gereden wordt, willen we scherpere snelheidscontroles. Tot slot: ANPR-camera’s kunnen helpen om zwaar vrachtverkeer dat er niet moet zijn voor een levering, uit het dorpscentrum te weren.”

Tot slot pleiten we voor een betere dienstverlening naar de Hooiktenaren toe.

Evi Van Camp, onze nummer 2 op de lijst voor oktober: “We denken dat de troeven van De Waaier nog beter kunnen uitgespeeld worden. Met meer activiteiten en aandacht voor toegankelijkheid. In het gemeentehuis kan nog wat verbeterd worden: er zijn nog enkele basisverrichtingen die mits een kleine ingreep ook in Koningshooikt zouden kunnen worden geregeld. Bijvoorbeeld het rijbewijs, betalingen met Bancontact, etc. Relatief eenvoudige zaken die een wereld van verschil betekenen voor de inwoners van ‘Jut’. En net als in Lier willen we sterk inzetten op properheid en netheid van het openbaar domein. Inclusief het onderhoud van de waterlopen.”