De gemeenteraad keurde afgelopen maandag het reglement goed voor de evenementenweide, de plaats waar vroeger het oude zwembad stond (naast het stadspark aan de Netelaan). Het nieuwe reglement voorziet in twee 'soorten' evenementen: kleine evenementen voor minder dan 50 personen en waar na 22u geen muziek wordt gespeeld, en grotere evenementen (meer dan 50 personen) waar dat wel het geval is. Voor die laatste categorie moet een aanvraag gebeuren bij de stad, voor de eerste niet.

CD&V stelde zich de vraag of het aangewezen is om toe te laten dat (kleine) evenementen onverstoord de hele nacht mogen doorgaan. Het reglement voorziet namelijk voor dergelijke evenementen geen einduur. Nochtans is deze locatie gelegen temidden van woongebied (Netelaan, Leopold III-laan, Begijnhof, …). CD&V had dan ook graag gezien dat een einduur was voorzien waarop de evenementenweide diende te worden verlaten en de (nacht)rust in en om het stadspark werd verzekerd.

Het stadsbestuur had hier echter geen oren naar: de politie zal bij overlast wel orde op zaken stellen.

Volgens ons een gemiste kans. Afwachten hoe het in de praktijk zal verlopen. Wij volgen het in ieder geval verder op.