Beste Lierenaar, beste Hooiktenaar,
Beste Lierse tsjeven en sympathisanten,
Beste CD&V’ers uit andere afdelingen die ons vandaag een duwtje in de rug komen geven
Liefste meter van onze afdeling, beste Katrien
Beste Sammy en Pamuk

Ook van mijn kant van harte welkom!

Met dank aan een geweldige ploeg lokale CD&V’ers en met een vrouw en kinderen die mijn eerste supporters zijn, kreeg en greep ik enkele maanden geleden de unieke kans om jullie lijsttrekker te worden. Veel sneller dan ik gepland had, kan ik mijn goesting en drive voor Lier & Hooikt omzetten in een zichtbaar politiek engagement. En mensen die mij kennen, weten dat ik al eens durf te springen. Ik deed dat ook afgelopen september. En ik heb het me vooralsnog niet beklaagd. Maar ja, het echte werk moet nog komen.

Vooraleer ik jullie meeneem doorheen mijn ambities voor onze stad, wil ik starten met ieder van jullie een fenomenaal 2018 te wensen. Een jaar vol positiviteit en energie. Ik wens jou en je familie en vrienden een goede gezondheid en veel fijne momenten samen.

Ons CD&V-team wens ik een boeiende en positieve campagne, veel gedrevenheid en leuke momenten. En dan ben ik ervan overtuigd dat een klinkende verkiezingsoverwinning volgt op 14 oktober.

UITDAGINGEN VOOR LIER & HOOIKT

Met #dewegvooruit gaf CD&V vorige week nationaal betekenis aan de komende campagne. Het moge duidelijk zijn dat wij een verhaal willen uittekenen waar we de krachten van mensen sámenbrengen en mét hen willen bouwen aan de toekomst. Maar natuurlijk krijgt dat allemaal maar betekenis in echte projecten. En daarvoor wil ik u vragen om even de ogen te sluiten.

Kom even met me mee. We spreken af aan het Sterreke in Jut, kruispunt Soetewei/Beukheuvel/Berlaarbaan. We rijden richting Koningshooikt-Dorp. We passeren de nieuwe Chirolokalen in opbouw – knap!

Voel je het versleten fietspad met betonplaten? In het centrum rijden we de Dorpstraat in. Nu ja, Dorpsstraat… Een dorp en een straat, dat wel… Rechts het gemeentehuis, links de afslag naar parking de Laag en de wijk. We passeren een bruisend café, een koppel beenhouwers en de gazettenwinkel. Een beetje verder de Beekstraat en het sportcentrum (in de winter eerder een modderpoel). Gelukkig verbetert de weginfrastructuur vanaf het kruispunt met de Schoolstraat ter hoogte van de Waaier.

Voorbij het Lammeke, draaien we linksaf de Aarschotsesteenweg op. Even verder is op het smalle fietspad blijven een stevige evenwichtsoefening. Aan het bushokje verderop passeren we de Slenderstraat, met achterin ruiterverenigingen en een kinderboerderij.

Over de brug van de Coca-Cola (voor de nieuwere Lierenaars: de brug over het Netekanaal), zien we links een gigantische oppervlakte braakliggend terrein met enorm potentieel: de Hoge Velden.

Is iedereen nog mee?

We steken de ring over. Rechts van ons de bloeiende atletiekclubs, een CC waar werk aan is (aan het gebouw welteverstaan) en het Moevement. We rijden langs het rond punt van de Mol richting de Gasthuisvest en steken door tussen Bed Muzet en Bar Muza om langs de mooie kant van de Grote Kerk (het Kardinaal Mercierplein) de Rechtestraat te bereiken – helaas heeft de Peperbus voorlopig ook nog een vuile kant. We komen op de Grote Markt, aan de verlaagde kade. Voor mij een van de mooiste plekken van Lier. Kijk eens rond? Het Buyldragershuisje, de Werf, de Binnennete…

Open jullie ogen. Ik nam jullie mee door een stukje Lier & Koningshooikt dat voor velen bekend.

De rode draad is het enorme potentieel. We passeerden dynamische verenigingen en ondernemers, fijne plekken, magistraal mooie locaties.

Maar wat hebben we óók gezien? Gemiste kansen. Lier & Hooikt hebben jammer genoeg een legislatuur vergeten naar de toekomst te kijken. Op vele vlakken: een schitterend dorp zonder dorpsstraat die naam waardig en op een verschrikkelijke manier (niet) verbonden met de binnenstad. Een schitterende voetbalclub zonder terreinen op hetzelfde niveau. De Peperbus: een schitterend maar niet onderhouden monument. Een dynamisch cultuurcentrum zonder aangepaste infrastructuur. Ik kan nog een tijdje doorgaan.

Of ik neem jullie mee naar de Antwerpsesteenweg, en via het station naar onze Grote Markt. Ook daar passeer je de kracht van mensen die samenwerken, stel je vast dat onze stad een pak mogelijkheden heeft, maar dat er vandaag nog heel veel gemiste kansen zijn.

INZET VAN DE VERKIEZINGEN

Een samenleving, een bestuur… moeten voorbereiden op de toekomst. Om ervoor te zorgen dat het ook morgen nog fijn wonen, werken & ontspannen is. Om ervoor te zorgen dat mensen die zich engageren ook morgen gekoesterd & uitgedaagd worden.

Als inwoners van Lier en Hooikt u vragen waarom de verkiezingen van 2018 zo belangrijk zijn, dan is dat uw antwoord. Omdat grote veranderingen klein beginnen. Lokale politiek gaat over concrete uitdagingen, over concrete mensen. Lokaal zijn kleine zelfstandigen geen statistieken, maar mensen van vlees en bloed. Zijn een tekort aan betaalbare woningen of toenemende armoede geen cijfers in een krant, maar uitdagingen die een concreet gezicht krijgen. Dan gaat het over de zoektocht je zoon of kleindochter naar een betaalbare eerste woning in Lier, dan gaat het over de hobby van je zoon of dochter die meer niet dan wel kan voetballen door een tekort aan sportinfrastructuur, dan gaat het over jouw kinderen die als nieuwe Lierenaar hun plekje in de klas en de vereniging moeten krijgen.

Politiek lééft waar mensen komen meedenken over dorpskernvernieuwingen. Politiek lééft als een straat een nieuw fietspad krijgt na een petitie. Politiek leeft waar ze concreet wordt. Het is lokaal waar onze buurten warme wijken worden. Politiek hier in Lier en Hooikt is voorbereiden op de toekomst. Durven investeren in mensen en omgeving.

Dat hoeven niet allemaal grote en dure projecten te zijn. Door goed en slim bestuur, kan je heel grote projecten ook realiseren zonder een gat in de stadskas te slaan. De voorbeelden zijn legio: de nieuwe moskee aan de Donk, de ontwikkeling van de cultuurcampus, een heel aantal sportverenigingen die behoorlijk wat private middelen bij elkaar brengen om hun werking en infrastructuur te financieren.

Heel vaak is het waarderen van inspanningen in de samenleving al een grote stap om zaken te verwezenlijken. Maar dan moet je geloven in de kracht en de expertise van mensen, van alle inwoners, van ambtenaren, van adviesraden, van verenigingen… Hen een duidelijk kader geven en handvaten om aan de slag te gaan.

De sleutelprojecten die CD&V Lier-Koningshooikt op basis van heel veel input van Lierenaars en Hooiktenaren zal naar voor schuiven, zullen niet allemaal op één legislatuur gerealiseerd worden. Maar dat zal ons niet weerhouden om vanuit een visie een toekomstbeeld te schetsen. Wij willen vandaag beleid voeren met 2030 in het vizier.

STERKE PLOEG STAAT KLAAR

Met een ploeg van 33 potentiële burgemeesters en al onze supporters, met een hart voor Lier & Koningshooikt, met de vinger permanent aan de pols van de samenleving, met expertise en bevlogenheid…

De kwaliteit van onze mensen en onze lijst zal met kop en schouders boven alles en iedereen uitsteken. Goede eigen ideeën hebben en nieuwe ideeën oppikken uit de samenleving : dat is een kunst die we beheersen.

Maar wij hebben ook de straffe mensen om al die ideeën te realiseren. 2018 wordt de opstap naar een absolute meerderheid in 2024 ;-)

DANK, LEDEN EN SUPPORTERS

Vooraleer u onze kopmannen & -vrouwen voor te stellen waarmee we op 14 oktober de overwinning binnen zullen halen, geef ik graag mee dat ze er niet alleen voor staan. Achter deze ploeg werkt, denkt en overlegt een groot & divers team dat met twee voeten in en op de Lierse en Hooiktse grond staat. Een ploeg die gelooft in de toekomst van Lier en Hooikt, en ervan overtuigd is dat wij de garantie zijn op een positieve toekomst.

Ik wil hen nu al bedanken. In de eerste plaats voor de vibe, de werkkracht en het geloof dat ze al toonden. En vandaag in het bijzonder bedankt aan de leden van onze inhoudelijke werkgroep “Samenleven in Lier” die er een inspirerend en nuttig ateLIER van maakten deze namiddag. Ook aan Jo, Marc, Maxime en alle helpende handen die “nog efkes tussendoor” een nieuwjaarsreceptie in elkaar staken. Enorm bedankt!

Tot slot richt ik me tot iedereen hier in de zaal. Ik weet dat jullie de afgelopen jaren een turbulent traject hebben afgelegd. Een verkiezingsnederlaag verteren en vervolgens terug opstaan is niet evident. Maar jullie deden het. Chapeau. Dat ik hier mag staan, dat wij binnenkort grootse dingen doen is dankzij het werk en de inspanningen van jullie.

Er is maar één weg voor Lier & Hooikt en dat is de weg vooruit! Velen supporteren met bewondering en nieuwsgierigheid voor onze ploeg. Net op tijd zijn we klaar om Lier & Hooikt te tonen dat wij klaar zijn. Klaar om het verschil te maken. Klaar om realistisch én ambitieus te besturen. Klaar om Lier & Hooikt oranje te kleuren.

En als dat lukt, doen Maxime en ik op 2 januari 2019 na de eedaflegging van onze mandatarissen een “ijsbeerke” in de vaart. Ann, jij mag het duwtje geven.