Vanochtend verzamelden zo'n 80 CD&V leden & sympathisanten in CC 't Spui voor onze jaarlijkse nieuwjaarsreceptie.

Naast onze gastspreker Mieke Van Hecke, kon ook een woordje van onze voorzitter Maxime niet ontbreken. Hieronder de volledige tekst.

Beste vrienden

Fijn jullie hier allemaal te mogen verwelkomen. Ik wil alvast beginnen met jullie naasten en jullie zelf het allerbeste te wensen voor 2017. Dat dromen, groot of klein, in vervulling mogen gaan. Dat jullie gezond en wel mogen genieten van dit jaar en van elkaar. En dat er nog wat dromen overblijven om jullie volgend jaar de vervulling van toe te wensen.

Vrienden, ik heb een dubbele boodschap voor jullie. Urbi et orbi. Voor de stad en voor de wereld. Of beter: voor CD&V Lier-Koningshooikt en voor alle Lierenaars en Hooiktenaren. Urbi et orbi. Niet omdat ik mezelf enige pontificale allures toemeet. De vergelijking stopt bij de feiten dat we allebei katholiek zijn en allebei van voetbal houden. En bij de mening van mijn lieve vriendin Stéphanie dat we allebei een hoge aaibaarheidsfactor hebben.

Een dubbele boodschap omdat ze voor mij allebei even belangrijk zijn. Omdat ze niet los van elkaar kunnen begrepen worden. Ze hebben elkaar nodig. Zoals Adam, Eva nodig had. Zoals spaghetti, saus nodig heeft. Zoals een café, bier nodig heeft. Zoals Donald Trump karrevrachten zelfbruiner nodig heeft. Zodus… Urbi. CD&V Lier-Koningshooikt.

Vrienden Lierse en Hooiktse christendemocraten. We staan aan het begin van wat ongetwijfeld een boeiende, waardevolle, maar ook intense periode zal zijn. Aan het einde van de dag wilt een politieke partij, op welk niveau dan ook, mee vorm geven aan de samenleving. Helpen de samenleving beter te maken. En dus ook deelnemen aan het beleid.

De gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 lonken al aan de einder. Enige bescheidenheid is op zijn plaats. We zijn, zetelgewijs, niet erg groot en de afdeling is intern een tijdje zoekende geweest. Er was ook kritiek, laat ons daar geen doekjes om winden.

Ik zou dat echter niet duiden als een teken van zwakte. Niets is voor eeuwig en onveranderlijk. De samenleving verandert, sneller dan ooit. Onze leefomgeving verandert, sneller dan ooit. De wereld verandert, sneller dan ooit. En verandering, dat brengt altijd angst en onzekerheid met zich mee.

Wel, als je in die omstandigheden, als afdeling, eerlijk in eigen boezem durft kijken, vind ik dat net een teken van moed. Als je jezelf in vraag durft stellen, vind ik dat een sterkte. En als je in jezelf een vernieuwde drive vindt, dan getuigt dat van gedrevenheid, karakter en maatschappelijk engagement.

We hebben elkaar nodig. Gisteren, vandaag en morgen. Elk talent is waardevol. Als we de komende weken en maanden de gesprekken hebben die een voorzitter pleegt te hebben, vraag jezelf dan voordien af… “Wat kan ik allemaal doen voor de afdeling?”, “Welke van mijn talenten wil ik inzetten voor Lier & Koningshooikt? Bij de jezuïeten heette dat ‘plus est en vous’. Bij ons is dat ‘elke mens telt’. Of #ikbenWIJ. Als ik en jij samenwerken, is dat ook goed voor ‘wij’, voor ons. Voor de afdeling en voor Lier.

Vrienden, laat ons er samen voor gaan. Voor een nog mooier, nog warmer Lier. Met gedrevenheid. Met menselijk begrip. En met een serieuze portie ‘leute’, terwijl we dat doen. Vrienden. Ik ben blij jullie voorzitter te mogen zijn. Ik ben blij al die gedrevenheid en al dat talent hier voor mij te zien. Enkel met de inzet van jullie gedrevenheid en al jullie talent, gaan we vooruit.

Gedrevenheid… Dat brengt mij naadloos bij een zeer welgemeende bedanking. Als er een nieuwe voorzitter is, is er ook altijd een vorige voorzitter. En als we spreken van gedrevenheid, kan ik niet anders dan Didier Vanderghote vermelden. Didier is vele jaren voorzitter geweest. In moeilijke omstandigheden, zeker nadat we in de oppositie belandden. In ondankbare omstandigheden vaak en op momenten dat niemand anders het wilde doen. Dat vraagt gedrevenheid, engagement en bekommernis. En dat verdient ons respect. Didier, van harte, bedankt.

Orbi. Lier en Koningshooikt. Ik ben nog niet zo gek lang verhuisd naar Lier. Voor de liefde, terug richting mijn heimat. En dit is een prachtige stad. Met goede mensen. Mensen met een mening en een hart voor hun stad.

Wij hebben ideeën voor Lier en Koningshooikt. Wij gaan voor een leefbaar Lier. Waar leven en werk, omgeving en economie, wonen en bezoeken hand in hand gaan. Wij gaan voor een warm en solidair Lier. Waar mensen mét elkaar en niet óver elkaar of náast elkaar praten. En waar verenigingen groeien en bloeien. Wij gaan voor en actief en bruisend Lier. Waar altijd iets te beleven valt. Waar landbouwers en ondernemers thuis zijn. Waar het goed leven is voor jong en oud.

Maar wij hebben de wijsheid niet in pacht. De echte dommerik is hij die, met oogkleppen op, blijft vasthouden aan het eigen, grote gelijk. Is hij die zijn opvattingen nooit in vraag stelt of aftoetst. Hij die vooruit stormt, zonder oog te hebben voor de anderen en het andere. En wij zijn geen dommeriken.

Lierenaars en Hooiktenaren. CD&V Lier-Koningshooikt steekt hier en nu de hand uit. Om samen met ons te werken aan een toekomstvisie voor onze stad. Om samen met ons ons programma te schrijven. Om van elkaar te leren en elkaar beter te begrijpen. Een slecht karakter zal zeggen dat dit wijst op ‘ideeënarmoede’. “Zie je wel, ze weten het zelf niet meer.” Of “nu moeten ze al gaan bedelen om ideeën.” Neen. Integendeel. Dat is een aanpak op mensenmaat.

President Obama verwees in zijn recente afscheidsspeech naar Atticus Finch, een personage uit ‘To Kill a Mockingbird’. Die zegt op een bepaald moment: “Je begrijpt een mens pas echt wanneer je de dingen bekijkt vanuit zijn oogpunt. Wanneer je in zijn huid kruipt en erin rondloopt.” Wij geloven dat in gesprek gaan met mensen, een garantie is op breed gedragen oplossingen. Wij voelen dat in dialoog mensen tot wederzijds begrip komen. Wij weten dat oplossingen met een breed draagvlak de meest duurzame zijn voor onze stad.

Wel: wij zúllen in gesprek gaan. Wij zúllen in dialoog gaan. En wij zúllen samen werken aan oplossingen voor onze stad. Tijdens ronde tafels. Gespreksavonden. Stadsateliers. Stadswandelingen. Bezoeken links en rechts. U zal van óns horen, Lier en Koningshooikt. En wij willen van jullie horen. Hoe ziet jullie Lier van morgen eruit? Waar ligt u in onze stad wakker van? Wat is uw stoutste droom voor onze stad?

Dat is voor ons ook de essentie van democratie. Een democratie is, in tegenstelling tot wat sommigen in binnen- en buitenland zeggen, zoveel meer dan op de dag van de verkiezingen gaan stemmen en vervolgens zes jaar ‘zitten en zwijgen.’ Een democratie, dat zijn de mensen die erin leven. Zonder die mensen, zonder hun mening, bestaat een democratische samenleving enkel op papier. Waar mensen samen werken aan oplossingen, aan morgen. Daar gebeuren wonderlijke dingen.

Christendemocraten omarmen dat, die veelheid aan ideeën. Ook daar verwees president Obama naar. En ik citeer. “Een democratie vereist geen uniformiteit in de ideeën. Onze voorvaders discussieerden en ruzieden. Maar kwamen uiteindelijk tot een vergelijk. Dat verwachten zij ook van ons. Wat een democratie nodig heeft, is een basis. Een basis van solidariteit. Het idee dat, hoe verschillend we ook zijn, we hier allemaal samen in zitten. Dat we samen staan of vallen.” Einde citaat. Wij omarmen dus elk initiatief dat bijdraagt aan onze stad. Dat onze samenleving wilt vooruithelpen.  Zelfs al zijn we het niet altijd met alles eens. Dat hoeft ook helemaal niet.

Als dus een lokale burgerbeweging met een onderbouwd, nieuw mobiliteitsplan komt, zullen wij dit nooit a priori afbranden. Als een lokale burgerbeweging met een onderbouwd, nieuw mobiliteitsplan komt, juichen wij die inzet voor onze samenleving net toe. Dan willen wij met die mensen in gesprek gaan. En, zoals Atticus Finch, hun visie leren kennen en van elkaar leren.

Lierenaars en Hooiktenaren. Individuele burgers, verenigingen en organisaties. Wijkcomités, broederschappen, clubs, vriendengroepen. Jullie zijn Lier. Jullie zijn Koningshooikt. Jullie geven betekenis aan deze stad. Ik sluit af met – opnieuw – Barack Obama.  Geparafraseerd. “Burger van deze stad. Dat is wat een democratie nodig heeft. Dat is wat Lier nodig heeft. Niet alleen wanneer er verkiezingen zijn en er gestemd moet worden. Niet alleen wanneer je eigen, beperkte belang in het spel is. Maar een leven lang.”

Vrienden.  Wij hebben elkaar nodig. Als samenleving. Nu. Meer dan ooit. Leve jullie. Santé!

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties