De Lierse oppositiepartijen hebben op de gemeenteraad van 24 juni 2019, ondanks vele goede elementen in het dossier, tegen de eenzijdig gewijzigde verkavelingsvergunning voor de site Normaalschool gestemd. CD&V, Groen-Lier&Ko, sp.a, Vlaams Belang en Hart voor de Burger zijn van mening dat het participatietraject niet ernstig is genomen en wil dat de buurtbewoners, op hun eigen vergadering op woensdag 26 juni, vrij kunnen beslissen over hun standpunt.

Op de gemeenteraad van maandag 24 juni werd – meerderheid tegen oppositie – een gewijzigde verkavelingsvergunning voor de ontwikkeling van de Normaalschool goedgekeurd. Deze vergunning bevat wijzigingen in vergelijking met de dading die in dit complexe dossier met de buurtbewoners van Het Looks werd afgesloten. De buurt gaf bovendien aan dat zij zich pas op woensdag 26 juni konden buigen over de voorgestelde wijzigingen.

De verzamelde oppositie in de Lierse gemeenteraad stelde daarom voor de verkavelingsvergunning slechts voorwaardelijk goed te keuren, afhankelijk van de formele goedkeuring door de buurtbewoners. Dat zou logisch zijn geweest: een dading kan immers niet eenzijdig gewijzigd worden en het waren de buurtbewoners die de dading mee afsloten. Bovendien zou dit getuigen van respect voor het participatietraject dat de afgelopen maanden werd gelopen.

Om onbegrijpelijke redenen hadden de Lierse meerderheidspartijen N-VA en Open VLD geen oren naar deze logische verzuchtingen. Het voorstel van de oppositie werd verworpen.

Door de verkavelingsvergunning onvoorwaardelijk goed te keuren begeeft het stadsbestuur zich juridisch op glad ijs, stelt men de buurtbewoners van Het Looks voor een voldongen feit en wordt eenzijdig een einde gemaakt aan het participatietraject. Dood- en doodjammer vinden wij dat.

CD&V, Groen-Lier&Ko, sp.a, Vlaams Belang en Hart voor de Burger

Lees de reacties ()