De stad kondigde onlangs aan dat tegen midden volgend jaar 8 ANPR camera’s op het grondgebied van Lier-KH geplaatst worden. Deze slimme camera’s registeren nummerplaten, waardoor bijvoorbeeld onverzekerde of gestolen wagens getraceerd kunnen worden.

CD&V vindt het een goede zaak dat de stad hulpmiddelen gebruikt om de orde in Lier te handhaven. In veel andere steden en gemeente bewezen de camera’s reeds hun nut. De ANPR-camera's spelen ook een belangrijke rol in de veiligheidsaanpak van die minister van Justitie Koen Geens in zijn Veiligheidsplan naar voor schuift.

Uiteraard is een goed evenwicht tussen privacy en veiligheid onontbeerlijk. Camera's mogen dan ook enkel gebruikt worden om misdrijven te bestrijden en te voorkomen, niet om zomaar alles te registreren en op te slaan. Daarop ziet o.a. de onafhankelijke Privacycommissie toe.

De camera’s worden geplaatst op de grote invalswegen zoals de Liersesteenweg in Emblem en de Antwerpsesteenweg bij de grens met Boechout.