De openbare ruimte in Lier en Koningshooikt is niet altijd even toegankelijk voor mensen met beperkte of andere mobiliteit. Dat toonde Vrouw & Maatschappij Lier-Koningshooikt, onze vrouwengeleding, vrijdagavond aan tijdens een wandeling in het stadscentrum. “Je merkt goed wat beter kan als je het zelf ervaart. Er is nog werk aan de winkel om straten en pleinen toegankelijk te maken voor alle mensen”, zegt onze lijsttrekker Stijn.

De wandeling startte aan woon- en zorgcentrum Sint-Jozef en kronkelde doorheen de straatjes in het stadscentrum. De deelnemers en kandidaten maakten met rollators, in rolstoelen en met buggy’s kennis met de problemen waar minder mobiele mensen mee te kampen hebben op straat.

V&M-voorzitter Jo: “Putten en losliggende stenen of tegels komen vaak voor. Maar het gaat ook om oversteekplaatsen en de overgang tussen straat en stoep. Als straten opnieuw aangelegd worden, moeten we ervoor zorgen dat straat en stoep zich op hetzelfde niveau bevinden, zodat de overging niet bruusk is. Een bijzonder aandachtspunt is voet- en fietspaden obstakelvrij houden. Dat is zowel een kwestie van handhaving – foutparkeerders bijvoorbeeld – als van degelijke planning.

Stijn vindt dat er werk aan de winkel is: “Ons doel is de openbare ruimte zo in te richten dat ze voor iedereen toegankelijk is. In het Engels heet dat ‘universal design’. Het gaat niet alleen over mensen in een rolstoel of met een rollator, maar bijvoorbeeld ook over ouders met buggy’s, over slechtzienden of -horenden of over mensen met (jong)dementie. Toegankelijkheid heeft veel facetten.”

Naast straten opnieuw aanleggen of openbare gebouwen vernieuwen, zijn nog andere maatregelen mogelijk. Jo: “We gaan voor toegankelijke openbare gebouwen, door de toepassing van een toegankelijkheidstoets. Een bijzonder goed idee van onze Lierse Adviesraad Toegankelijkheid is dat overigens. Uitbaters willen we vlotter aan informatie helpen om hun pand toegankelijk in te richten. En voor mensen met (jong)dementie denken we aan visuele oriëntatiepunten in de straten. Dat zijn symbolen of kleurcodes die hen op weg helpen en houden. De techniek komt uit de zorgsector en wordt ook elders al in het straatbeeld getest.