Nieuwsflash
CD&V Lier-Koningshooikt
23/06/2017

Plant Je Idee! CD&V Lier-KH schrijft samen met inwoners verkiezingsprogramma 2018

“Plant Je Idee!” Met deze oproep komt CD&V Lier-Koningshooikt de komende weken en maanden naar de Lierenaars toe. Samen met de inwoners, de verenigingen en de verschillende adviesraden willen de christendemocraten hun verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 vorm geven. Krijttekeningen op de voetpaden in de binnenstad, een stand op de zaterdagmarkt van 24 juni en een website moeten die boodschap kracht bijzetten.

De nieuwe wind die door CD&V Lier-Koningshooikt waait, zet zich door in de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen. De afdeling gaat radicaal voor een programma dat tot stand is gekomen in overleg met de Lierenaars & Hooiktenaren: met individuele burgers, verenigingen, buurtcomités, adviesraden en iedereen die Lier een warm hart toedraagt.

De beslissing om het over een participatieve boeg te gooien, komt niet uit het niets. Voorzitter Maxime Penen: “Het is onze overtuiging dat de beste ideeën ontstaan wanneer je mensen met verschillende ideeën samen zet. De tijd dat een politicus ‘de waarheid in pacht had’, is voorbij. Dat wordt niet meer gepikt. Uiteraard moet je een overtuiging hebben, maar je moet ook open staan voor ideeën uit de samenleving en die trachten samen te brengen.” Hij voegt er fijntjes aan toe: “Wij voelen dat er op dat vlak in Lier & Koningshooikt werk op de plank ligt. Zo worden adviesraden maar zeer beperkt betrokken bij het beleid en vinden ook veel verenigingen dat ze meer betrokken zouden kunnen worden.”

#PlantJeIdee werd gelanceerd met een ‘wensboom’ op de jaarmarkt van Koningshooikt afgelopen zondag. Mensen konden er hun wensen of ideeën voor Lier & Hooikt achterlaten op een blaadje van de boom, in ruil voor een fris glaasje sangria of fruitsap. Op de zaterdagmarkt van 24 juni verschijnt de ‘Plant Je Idee’-boom in Lierse binnenstad.

Vele Lierenaars merkten de voorbije dagen oranje krijtverftekeningen van een boom op de voetpaden in de Lierse binnenstad op en vroegen zich af wat ze betekenden. CD&V Lier-KH heldert het mysterie op: “De tekeningen verwijzen naar de #PlantJeIdee-oproep. Zoals de boom groeit en bloeit door het water dat hij drinkt, willen wij ons laten voeden door de ideeën van de mensen en onze verenigingen. Want het zijn zíj die Lier & Koningshooikt maken, elke dag opnieuw, niet politici.” Penen rondt af met een knipoog: “De tekeningen zullen na enkele regenbuien verdwenen zijn, maar #PlantJeIdee en CD&V Lier-Koningshooikt ‘are here to stay’.”

In de zomervakantie zal de CD&V-boom her en der opduiken in Lier & Koningshooikt. In het najaar van 2017 en het voorjaar van 2018 organiseert de afdeling verschillende stadsateliers & gespreksavonden waarop inwoners, samen met experts en CD&V-leden, ideeën kunnen uitwisselen voor en discussiëren over het Lier en Koningshooikt van de toekomst. Iedereen met een hart voor Lier & Hooikt is welkom. Kan je niet wachten op nu al je idee te delen? #PlantJeIdee heeft ook een webpagina waarop je je idee kan achterlaten: www.plantjeidee.be.

Bekijk hier de foto's die we reeds namen in kader van de precampagne.

#PlantJeIdee

donderdag, 5 oktober, 2017