Nieuwsflits
CD&V Lier-Koningshooikt
N°4 - 27/04/2017

CD&V vraagt aandacht voor zwakke weggebruiker bij werken

Recent bekloeg de directeur van de Basisschool aan de Spoorweglei zich over de onveilige situatie aan de schoolomgeving door de werken op de hoek van de Spoorweglei en de Antwerpsesteenweg. Het voetpad was er volledig versperd, het zebrapad liep dood op een werfafsluiting en vracht- en bestelwagens stonden foutgeparkeerd, waardoor kinderen tot in het midden van de rijweg moesten om voorbij de werken te geraken. Dit is spijtig genoeg geen alleenstaand gegeven. Regelmatig doen zich gelijkaardige situaties voor in het kader van werken (bv. bij de werken aan de Gasfabriek en recent nog bij de werken aan de vest aan de Leuvensepoort).

Nochtans is er sinds enkel jaren een “Technisch reglement inname openbaar domein bij werven en verbouwen” in voege bij de stad. Dit voorziet oa. in de verplichting om een inrichtingsplan van de werf op het openbaar domein en een signalisatieplan te bezorgen. Indien ook fietsers belemmerd worden dient hier extra zorg aan te worden besteed (“Fietsertoets”).

CD&V interpelleerde hierover het stadsbestuur tijdens de gemeenteraad van 24 april ll.

De bevoegde schepen bevestigde dat het “Technisch Reglement” effectief gehanteerd wordt bij de aanvragen en dat er ook wordt opgevolgd of de in de vergunning door de stad opgelegde voorwaarden effectief worden nageleefd. Zo zijn er pro-actieve controles bij aanvang of tijdens de duur van de werken en wordt er ook ter plaatse gegaan na klachten van omwonenden of andere weggebruikers.

Toch werden er de afgelopen twee jaar 111 inbreuken vastgesteld, waarvan er 68 werden beboet.

CD&V drong er bij het stadsbestuur alvast op aan om nog meer toe te zien op de correcte én volledige toepassing van de met de aannemers gemaakte afspraken, zeker op die plaatsen waar veel zwakke gebruikers passeren (zoals scholen, kinderopvanglocaties, ziekenhuizen, sport-en spellocaties…).

Met CD&V Lier-KH naar Plopsaland!

Zin in een dagje Plopsaland? Op zaterdag 10 juni organiseert CD&V haar jaarlijkse Gezinsdag. Ook dit jaar trekken ze daarvoor naar Plopsaland de Panne.

Onze afdeling Lier-Koningshooikt is uiteraard ook van de partij voor een dag vol fun en avontuur. Heb je zin om ons te vergezellen? Dat kan, en zelfs zéér voordelig! We trekken er graag samen met jou op uit!

Het enige wat je moet doen, is ons vertellen hoe je de toekomst van onze stad ziet. Vul hier onze korte bevraging in, en wij contacteren je zo spoedig mogelijk om verder af te spreken.

Opgelet: beperkt aantal plaatsen tot en met 10 mei, dus wees er snel bij!

Infoavond met Koen Geens

Hoe gaan we om met procedurefouten? Hoe komen we in de toekomst tot snellere uitspraken? Of hoe gaat justitie om met terrorisme en terreurdreiging?

Minister van Justitie Koen Geens komt het jullie graag vertellen op de gratis infoavond van JONGCD&V op dinsdag 30 mei.
Iedereen is welkom vanaf 20u00 in CC 't Spui om met ons en de minister in dialoog te gaan.

Tot dan!

Fietsuitstap CD&V-Senioren op 22 mei

Op maandag 22 mei trekken onze CD&V-senioren de sportieve toer op! Tijdens hun fietsdag trekken ze er met de tweewieler op uit naar missiehulp in Boechout en brengen ze een bezoek aan de AED studio's in Lint, het grootste mediacomplex van de Benelux.

Programma:
09u30: vertrek met de fiets in Lier
10u00: rondleiding missiehulp in Boechout
11u30: afsluiter voormiddag met koffie en gebak
12u00: fietstocht naar Lint
12u30: middagmaal (eigen kosten)
14u00: rondleiding AED studio's
15u00: afsluiten met een drankje

Heb je interesse om mee te fietsen? Contacteer marc.op.de.beeck3@telenet.be.

Schrijf jij mee aan ons verhaal?

Meer en betere fietspaden in Lier en Koningshooikt? Gratis wifi in de stad? Investeren in nieuwe woonvormen?

Iedereen heeft wel een idee over hoe onze stad er moet uitzien, ook jij! CD&V Lier-Koningshooikt gaat hierover graag met jou in dialoog. We zijn zeer benieuwd hoe jij aankijkt tegen o.a. mobiliteit, cultuur of welzijn in de stad.

Onze afdeling startte enkele maanden geleden met een nieuwe structuur, waarbij drie inhoudelijke werkgroepen schrijven aan ons verhaal voor de toekomst.

Heb je interesse om mee te denken/werken met een van de cellen? Neem dan zeker contact op!

*Leefbaar Lier en Koningshooikt (herman.willemse@telenet.be)
*Actief in Lier en Koningshooikt (evivancamp@hotmail.com)
*Samenleven in Lier en Koningshooikt (christian@rutges.be)

Wist je dat ...

de stad op zaterdag 6 mei een openbare fietsenverkoop houdt? Er zijn zo'n 35-tal fietsen die in aanmerking komen voor de verkoop, die zal plaatsvinden op de Vismarkt. Vanaf 9.30 uur worden de fietsen uitgestald. Geïnteresseerden kunnen de fietsen bekijken tussen 10 en 10.30 uur. Om 10.30 uur start de verkoop van de fietsen per opbod. Einde wordt voorzien om 12 uur.

donderdag, 5 oktober, 2017
Info-avond burn-out