Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Ben jij een CurieuzeNeus?
Heb je ook de berichten gelezen over CurieuzeNeuzen Vlaanderen? Universiteit Antwerpen, de Vlaamse Milieumaatschappij en De Standaard slagen de handen in elkaar voor wat het grootste burgeronderzoek naar luchtkwaliteit ooit moet worden in Vlaanderen. ‘Bekende Neuzen’ Kim Gevaert, Dimitri Leue en Sam De Bruyn steunen de actie. Ook wij doen mee!
Luchtkwaliteit gaat ons allen aan. Maar gek genoeg hebben we weinig of geen concrete gegevens over de luchtkwaliteit in onze steden en gemeenten. Ook niet over Lier & Koningshooikt. Er bestaan weliswaar computermodellen, maar op grote schaal de luchtkwaliteit in Vlaanderen meten? Dat is nieuw.
CurieuzeNeuzen zoekt 20.000 gezinnen, verenigingen, bedrijven en scholen om de luchtkwaliteit in hun straat te meten. Wij doen alvast mee! Ons bestuurslid Rutger Wuyts knutselde zelfs voor de lancering van CurieuzeNeuzen al z’n eigen meetstation in elkaar. En enkele van onze bestuursleden gaven zich op als CurieuzeNeus!
Meer weten? Surf naar https://curieuzeneuzen.be
3DE #PLANTJEIDEE ATELIER
Ons derde en laatste ateLIER gaat door op zondagochtend 25 maart in 't Azelhof (Aarschotsesteenweg 201). We verwelkomen iedereen graag om 09u30 om samen met ons na te denken over de thema's mobiliteit, wonen & duurzaamheid. Er zal ook - gelet op de locatie - bijzondere aandacht zijn voor Koningshooikt. Meer info op onze website lier.cdenv.be/kalender.
Stadsbestuur moet huiswerk opnieuw maken
Begin februari besliste de bestendige deputatie van de provincie Antwerpen het RUP Laporta-Caroly te schorsen. Eerder uitten we al onze bezorgdheid over het RUP en de massa bezwaarschriften die ertegen werden ingediend. Voor het stadsbestuur betekent de schorsing een herexamen.
Het RUP mist volgens CD&V Lier-Koningshooikt op dit moment een totaalvisie. Het lijkt op zichzelf te staan. Ook de GECORO wees daar al op in een eerder advies. Bovendien werden onvoldoende inspanningen geleverd om draagkracht voor het RUP te scheppen bij de mensen in de omgeving. De vele bezwaarschriften zijn daar een logisch gevolg van.
De tweede editie van de JONGCD&V-quiz is achter de rug. Op zaterdag 17 februari namen maar liefst 24 quizploegen het tegen elkaar op in PC Heilig Hart. De quiz stond volledig in het teken van ‘De 7 Hoofdzonden’.
De overwinning staat op naam van ploeg Chateauneuf, die als eerste hun keuze konden maken aan de prijzentafel. Onze ploeg vanuit CD&V Lier-Koningshooikt deed het ook niet slecht, en eindigde op de 10de plaats.
De jongeren blikken tevreden terug. Op naar de 3de editie!
Mobiel stembureau in toekomst mogelijk maken?
In onze vorige nieuwsflits kon je lezen dat onze fractieleider Koen Breugelmans op de gemeenteraad van januari vroeg naar de mogelijkheid tot mobiele stembureaus. Je kan hier nog eens nalezen waarover het weer precies ging.
Ondertussen blijkt uit het antwoord van de bevoegde schepen en het advies van de VVSG dat dit volgens de huidige regelgeving niet mogelijk is. Een aanpassing van het Vlaamse kiesdecreet is nodig. We hebben ondertussen contact opgenomen met de Vlaamse CD&V-parlementsleden om te kijken of dit in de toekomst kan mogelijk gemaakt worden. We volgen dit verder op.