Nieuwsflits november 2016
CD&V Lier-Koningshooikt
N°201611 - 30/11/2016

CD&V kritisch voor reglement evenementenweide

De gemeenteraad keurde afgelopen maandag het reglement goed voor de evenementenweide, de plaats waar vroeger het oude zwembad stond (naast het stadspark aan de Netelaan). Het nieuwe reglement voorziet in twee 'soorten' evenementen: kleine evenementen voor minder dan 50 personen en waar na 22u geen muziek wordt gespeeld, en grotere evenementen (meer dan 50 personen) waar dat wel het geval is. Voor die laatste categorie moet een aanvraag gebeuren bij de stad, voor de eerste niet.

CD&V stelde zich de vraag of het aangewezen is om toe te laten dat (kleine) evenementen onverstoord de hele nacht mogen doorgaan. Het reglement voorziet namelijk voor dergelijke evenementen geen einduur. Nochtans is deze locatie gelegen temidden van woongebied (Netelaan, Leopold III-laan, Begijnhof, …). CD&V had dan ook graag gezien dat een einduur was voorzien waarop de evenementenweide diende te worden verlaten en de (nacht)rust in en om het stadspark werd verzekerd.

Het stadsbestuur had hier echter geen oren naar: de politie zal bij overlast wel orde op zaken stellen.

Volgens ons een gemiste kans. Afwachten hoe het in de praktijk zal verlopen. Wij volgen het in ieder geval verder op.

Onze afdeling bezocht de nieuwe Turkse Moskee (De Donk)

Enkele weken geleden bezocht onze afdeling de nieuwe Turkse moskee aan de Donk. Die wordt normaal gezien begin januari in gebruik genomen.

In het vooruitzicht van de opening werden we door Adnan Onder, voorzitter van de Vereniging Turkse Arbeiders Lier, uitgenodigd voor een kennismaking en een rondgang in de bijna voltooide moskee. Die wordt overigens volledig gefinancieerd met eigen middelen. Het resultaat is indrukwekkend, zowel aan de binnen- als buitenzijde.

Eén ding dat we vooral onthouden: iedereen is er altijd welkom. En zo voelden we ons ook. We zijn erg benieuwd naar het volledige eindresultaat, maar hebben toch al een kleine preview gehad!

Busreizigers nog langer in de regen?

Eind oktober werd in opdracht van de stad de overkapping voor de bussen op het Leopoldplein gesloopt. Nadien zouden er twee nieuwe schuilhuisjes geplaatst worden voorzien van zitbanken, verlichting en een vuilnisbak.

De sloopwerken werden begin november afgerond. Van de schuilhuisjes is evenwel nog steeds geen spoor. De busgebruikers moeten het in deze koude en zeer natte periode van het jaar stellen zonder enige vorm van beschutting. Ze moeten noodgedwongen hun toevlucht zoeken in de stationshal, portalen van woningen en overdekte doorgangen naar garages.

CD&V-fractieleider Koen Breugelmans wilde dan ook van het stadsbestuur graag weten waarom de sloopwerken én de plaatsing van de schuilhokjes niet aaneensluitend gebeurde.

Volgens schepen Wollants werden er voldoende afspraken gemaakt tussen de stad en De Lijn / de NMBS, maar loopt de levering van de schuilhokjes desondanks vertraging op.

Op de vraag of het dat niet logischer was geweest de timing van de plaatsing van de bushokjes af te wachten alvorens de opdracht te geven tot sloop van de overkapping kregen wij geen antwoord. Meer nog: er is tot op de dag van vandaag, vier weken na de sloop, nog geen zicht wanneer de busreizigers in het droge kunnen staan wachten.

Aan het woord: Evi van Camp

Evi van Camp is 34 en sinds enkele maanden actief in onze afdeling. Evi bracht haar hele jeugd door in Koningshooikt, waar ze naar school ging en haar hobby’s beoefende. Na school en in de weekends kon je haar vinden op de boerderij van haar grootouders, haar tweede thuis. Samen met haar man runt ze nu een land -en tuinbouwbedrijf in Koningshooikt en werkt ze ook nog als landbouwconsulent. Een bezige bij!

Evi, je kent onze stad ongetwijfeld erg goed. Heb je een favoriete plekje hier?

Op de boerderij  in Koningshooikt tussen de dieren en de planten ben ik het liefste. Genieten van de natuur, de dieren, en de rust. We hebben weinig tijd, maar maken er wel een gewoonte van om regelmatig op zondag te gaan eten. Onze stad heeft talrijke leuke en lekkere restaurants waar je kan genieten van lokale producten in een gezellige sfeer. Het Azelhof in Koningshooikt is daar een voorbeeld van, daar ben ik vaak te vinden.

Verder is ook het stadspark een leuke plek, maar daar wordt naar mijn mening nog te weinig mee gedaan. In de zomer had je daar Café Kasserol, wat een unieke sfeer gaf op een bijzondere locatie. Er zijn dus heel wat mogelijkheden.

Die boerderij blijkt toch iets speciaals. Wat doen jullie er precies?

We telen op een duurzame manier, op het ritme van de seizoenen, meer dan 25 soorten groenten en kweken runderen van het ras Piemontees. We geloven dat land -en tuinbouw nog steeds een toekomst heeft! We onderscheiden ons van de traditionele agrarische bedrijven door een lokale afzet van groenten aan te bieden via markten en via onze hoevewinkel. Onze winkel is een uniek concept in de regio waarbij producten van eigen teelt verder worden aangevuld met andere hoeveproducten van collega-landbouwers en een beperkt aandeel fruit.

Daarnaast zetten we sterk in op het maatschappelijke aspect: we hebben een zorgboerderij. Daarmee bieden we een waardevolle tijdsbesteding aan voor mensen uit kwetsbare groepen, hetgeen ons zeer veel voldoening geeft!

Krijgen jullie daar veel gasten over de vloer?

Viermaal per week ontvangen we een tiental zorggasten van zorginstellingen. Het Wagewiel uit Koningshooikt is daar een bijvoorbeeld van. Op maandag en vrijdag komen er groepjes van een zestal personen met een begeleider langs en op dinsdag, donderdag en vrijdag begeleiden we zelf één persoon. De zorggasten helpen vooral bij de teelt van deze vollegrondgroenten en met het verzorgen van de runderen en paarden. Zij voeren taken uit die passen bij hun behoefte en mogelijkheden.

Ons tuinbouwbedrijf geeft zowel aan de jongeren als ouderen een houvast, energie en rust door het vaste dagritme. Daarnaast werken we samen met een school en de landelijke gilden die hier zelf een moestuintje hebben waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Na de oogst, organiseer ik dan ism Het Looks en den Draaiboom een kookworkshop waar ze hun zelfgeteelde producten kunnen verwerken in een heerlijk 3 gangen diner.

Doordat we een vaste plek aanbieden, ervaren ze veiligheid en vertrouwen. Per seizoen kan men steeds nieuwe dingen ontdekken en zijn er verschillende taken, passend bij ieders behoefte en mogelijkheden. Tenslotte zijn we ervan overtuigd dat door het zorgen voor dieren en planten de mensen hun eigenwaarde vergroot, omdat men eens niet diegene is die zelf geholpen moet worden! Bovendien is het werk op ons bedrijf zicht- en tastbaar en dat geeft veel voldoening, zowel voor ons als voor de zorggasten.

Jullie zorgboerderij is echt christendemocratie in de praktijk. Kom je zo bij CD&V terecht?

Deels, maar ik had ook via mijn werk als landbouwconsulent bij Boerenbond al wel wat contacten bij CD&V.

Ik hoop dat we met CD&V van Lier-Koningshooikt terug een bloeiende stad kunnen maken waar het aangenaam en veilig is om te vertoeven, te wonen, te ontspannen. Ik denk daarbij in de eerste plaats aan veiligheid in het verkeer, maar ook  aan de lokale economie die in de kijker gezet wordt, waar inwoners kunnen genieten van wat de handelaars in Lier en Koningshooikt te bieden hebben. Waar inwoners, maar ook mensen van buiten Lier-Koningshooikt zich kunnen ontspannen. Onze stad op de kaart zetten als toeristische trekpleister met een aantal 'toegangspoorten'. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Netes die door Lier kronkelen, of het culturele en culinaire dat we te bieden hebben! Ik denk dat onze stad genoeg troeven heeft om een echt wij gevoel te creëren en ik hoop dat op lokaal niveau te verwezenlijken!

Save the date: nieuwjaarsreceptie

Op zondag 29 januari 2017 verwelkomen we jullie graag op onze jaarlijkse nieuwjaarsreceptie.
Iedereen is welkom om samen het glas te heffen op het nieuwe jaar.

Plaats van afspraak is 't Spui, welkom vanaf 10u30. Meer informatie volgt binnenkort!

Roze vuilzak introduceren in heel Vlaanderen?

Afbeeldingsresultaat voor roze vuilzak

Deze maand lanceerde minister Joke Schauvliege het voorstel om de roze vuilzak voor gemengd plastic te introduceren in heel Vlaanderen, om zo de afvalberg verder af te bouwen.

Sinds begin dit jaar wordt in Lier de roze vuilzak opgehaald, na lang aandringen van onze partij. We ijverden hier al sinds 2014 voor, en zijn blij dat het stadsbestuur uiteindelijk gehoor gaf aan onze vraag.

De eerste evaluatie van de invoering was alvast positief: in de eerste zes maanden van 2016 werd 44% meer gemengd plastic ingezameld. In Lier bewijst de roze vuilzak dus al zijn effect!

Opvolging fietsbeleid in onze stad

Recent kondigde schepen Wollants op RTV de mogelijke invoering aan van een fietsstraat in de Predikherenlaan en mogelijk ook in andere straten van onze stad. Meer informatie konden we daarover echter niet terugvinden en ook structureel overleg hierover via de formele advies- en overlegorganen leek niet te hebben plaatsgevonden.

Voor CD&V dient de invoering van fietsstraten te passen in een ruimer (fiets-)mobilitetskader dat door zoveel mogelijk stakeholders (bewoners(verenigingen), Fietsersbond, mobiliteitsraad, …) moet worden gedragen.

Daarom interpelleerde CD&V bij monde van Koen Breugelmans het stadsbestuur hierover tijdens de laatste gemeenteraad. De bevoegde schepen stelde dat er hieromtrent nog niets beslist is, maar dat het een denkpiste is die in het kader van een ruimere fietsmobiliteitsvisie wordt bekeken. Fietsersbond en mobiliteitsraad zullen hierbij betrokken worden. Afspraak hierover in het voorjaar van 2017.

WIJ-blad in de bus gekregen?

Afgelopen maand bedeelden we in Lier-Koningshooikt een editie van het WIJ-blad. Daarin nemen we de kinderopvang in onze stad onder de loep, presenteren we ons visie op basisbereikbaarheid en pleiten we voor de invoering van fietsstraten.

Inwoner van Lier-Koningshooikt en het blad niet in de bus gehad? Geef ons een seintje via info@lier.cdenv.be en wij bezorgen je graag een papieren editie!

Je vindt het WIJ-blad hier in ieder geval al digitaal terug. Veel leesplezier!

Lierse handelaars verenigen zich: opnieuw voorstel van JONGCD&V dat werkelijkheid wordt

Enkele maanden geleden presenteerde JONGCD&V Lier-Koningshooikt haar nota tegen leegstand. Daarin vroegen ze onder andere meer samenwerking tussen de verschillende handelaars, om Lier opnieuw bruisend te maken.

Onlangs lazen we over het ontstaan van 'Lier Shopping', een nieuwe handelsvereniging die onze stad wil promoten als een gezellige, interessante en efficiënte winkelstad. Deze samenwerking is éxact wat onze jongeren bedoelden in hun nota, en zijn tevreden dat opnieuw een van hun voorstellen effectief tot uitvoering werd gebracht.

Lier Shopping organiseert op 22 en 23 december al een eerste initiatief, de Magische Winteravonden. Meer info vind je terug op de website www.shoppeninlier.be.

Wist je dat ...

er ondertussen al veertien grote muurschilderingen in de stad aanwezig zijn? Liers street artist Joachim startte samen met jeugdhuis De Moeve en ARTAFACT het project in 2015. Samen met verschillende collega graffitikunstenaars ontwierp Joachim de 'murals'.

Visit Lier heeft de graffitimuren opgetekend in een Lier UP-stadsplan, waar ook een wandeling uitgestippeld staat langs deze kleurrijke muren. Zeker en vast de moeite waard!

Afbeeldingsresultaat voor muurschilderingen lier

donderdag, 5 oktober, 2017