Nieuwsflits oktober 2016
CD&V Lier-Koningshooikt
N°10 - 26/10/2016

Drie inhoudelijke speerpunten

Met een nieuwe, wendbare werking geven we het startschot richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Inhoudelijk zullen we ons de komende periode organiseren rond drie thema’s.

Met Lier, stad in’t groen leggen we de focus op een leefbare stad. Thema’s als wonen, mobiliteit en leefbaarheid zijn voorbeelden van onderwerpen waarrond we werken en concrete voorstellen willen lanceren.

Met Lier, stad van iedereen, werken we aan een stad waar iedereen zich thuis voelt, zichzelf kan zijn en waar we samenleven mét, en niet naast anderen. Onder meer diversiteit, welzijn en zorg komen hierbij aan bod

Lier, stad in actie gaat over een bruisend sociaal, cultureel en economisch Lier. Zo willen we bijvoorbeeld de lokale handel versterken, voldoende aandacht geven aan sport, cultuur en verenigingen.

Heb je interesse om mee je schouders te zetten onder een van bovenstaande werkgroepen? Als trekker of helpende hand, met inhoudelijke dan wel praktische input. We hebben jou nodig!

Laat ons weten via info@lier.cdenv.be of deze link.

Aan het woord: Maxime Penen

Maxime Penen (31) werd begin deze maand op het partijbestuur verkozen tot nieuwe voorzitter van onze afdeling. Hij volgt Didier op, die zich ook de komende tijd blijft inzetten voor CD&V Lier-Koningshooikt. Maxime verhuisde begin dit jaar naar Lier, maar heeft roots in de streek. Ook professioneel is hij met politiek bezig: Maxime werkt op Ceder, de studiedienst van CD&V nationaal.

Maxime, je werkt voor CD&V en bent nu ook lokaal voorzitter. Heb je nog wel bezigheden naast politiek?

“Ja hoor! Ik ben een groot voetballiefhebber. Vroeger speelde ik zelf, momenteel beperkt het zich tot het passieve voetbal. Ik ben al jarenlang trouwe supporter van Lierse, en zetel ook in de Raad van Bestuur van GeelZwart.

Daarnaast ga ik vaak joggen, en ook boeken en films kunnen me ontspannen.”

Je bent begin dit jaar verhuisd naar onze stad. Heb je hier al een favoriete plek?

“Het stadion van Lierse op een miezerige avond, waar het licht op het veld schijnt en onze ploeg wint. Ook de Mosdijk is een prachtig stukje Lier, of de Werf bij avond. En de dijken van de Nete wanneer ik ga joggen en de zon op m’n snoet schijnt. Ach, er zijn zoveel mooie plekjes in Lier!”

Wat zie jij als de grootste uitdaging voor onze stad?

“Mobiliteit, groen, veilig verkeer, toegankelijke zorg en kinderopvang, goede scholen & kinderopvang: het is allemaal belangrijk. Maar dat alles in onmogelijk zonder een goed samenleven van mensen. Het is goed wonen in Lier & Koningshooikt. En de mensen zien elkaar graag. We moeten ervoor zorgen dat onze mooie stad niet mee afglijdt naar een wij-zijdiscours. Samen-leven van mensen met en zonder migratieachtergrond, van generaties, van kansenarm en kansenrijk… het staat onder druk. In Vlaanderen, België, Europa, de wereld. Het is de zaak van alle Lierenaren en Hooiktenaren ervoor te zorgen dat Lier Lier blijft: warm, sociaal, gezellig, bruisend."

En weet je al hoe je hier met CD&V een antwoord op wil bieden?

"Ik ben ervan overtuigd dat CD&V goed geplaatst is daartoe bij te dragen: door te praten mét mensen en niet óver mensen, door mensen samen te brengen, van elkaar te doen leren, elkaar te leren begrijpen. Door tegenstellingen te overstijgen maar vooral te benadrukken wat ons verbindt: een gedeelde trots op onze mooie stad en gedeelde bekommernissen en wensen (een mooie stad, goede toekomstperspectieven voor onze kinderen, een warm samenleven)."

Kom smullen van heerlijke pannenkoeken!

Afbeeldingsresultaat voor pannenkoeken

Onze V&M afdeling organiseert op zondag 20 november voor de zevende maal haar pannenkoekennamiddag. Zoals elk jaar kan je met je hele gezin genieten van heerlijke pannenkoeken.

Ze heten je graag welkom vanaf 15u30 in zaal Den Hof (Maasfortbaan 13, 2500 Lier). Voor 5 euro kan je smullen naar hartenlust.

V&M voorzitster Jo Daelemans heeft er alvast zin in: "We hopen zoals de voorbije jaren weer heel wat enthousiastelingen te mogen ontvangen. Wij zijn er alvast klaar voor!"

Iedereen is welkom, dus breng gerust vrienden, familie en kennissen mee!

Slimme camera's op komst

De stad kondigde onlangs aan dat tegen midden volgend jaar 8 ANPR camera’s op het grondgebied van Lier-KH geplaatst worden. Deze slimme camera’s registeren nummerplaten, waardoor bijvoorbeeld onverzekerde of gestolen wagens getraceerd kunnen worden.

CD&V vindt het een goede zaak dat de stad hulpmiddelen gebruikt om de orde in Lier te handhaven. In veel andere steden en gemeente bewezen de camera’s reeds hun nut. De ANPR-camera's spelen ook een belangrijke rol in de veiligheidsaanpak van die minister van Justitie Koen Geens in zijn Veiligheidsplan naar voor schuift.

Uiteraard is een goed evenwicht tussen privacy en veiligheid onontbeerlijk. Camera's mogen dan ook enkel gebruikt worden om misdrijven te bestrijden en te voorkomen, niet om zomaar alles te registreren en op te slaan. Daarop ziet o.a. de onafhankelijke Privacycommissie toe.

De camera’s worden geplaatst op de grote invalswegen zoals de Liersesteenweg in Emblem en de Antwerpsesteenweg bij de grens met Boechout.

Verslag jongerencafé

Binnen enkele dagen is het pas officieel Halloween, maar onze jongeren organiseerden begin deze maand al een pre-halloween jongerencafé. Voor het derde jaar op rij trokken ze naar CC Vredeberg en konden jong en oud genieten van een gezellige babbel, een lekker drankje en een kiekje in de photobooth. Bekijk hier alle foto’s.

Wist je dat ...

Er vanaf vorige week 55 bladkorven geplaatst werden door de stad? De bladkorven zijn bedoeld om bladeren op openbaar domein te verzamelen. Bladeren uit je eigen tuin dien je nog steeds zelf naar het containerpark te brengen of zelf te composteren. De bladkorven worden 1x per week leeg gemaakt, en blijven staan tot eind december. Benieuwd waar de bladkorven staan? Je vindt het hier.

Welkom op ons open bestuur morgenavond

Morgenavond, donderdag 27 oktober organiseren we een open bestuur. We bespreken er onder meer onze jaarplanning en verdere uitbouw van onze werking.
Alle leden zijn welkom om aan te sluiten, we starten om 20u in café Refuge (Zimmerplein).

Heb je vooraf nog vragen? Laat het ons weten via info@lier.cdenv.be!

donderdag, 5 oktober, 2017
Info-avond burn-out