Werken aan de Waaier maken toegankelijkheid er niet veiliger op

donderdag, 29 juni, 2017
Werken aan de Waaier maken toegankelijkheid er niet veiliger op

Recent vonden er - tot verbazing van vele Hooiktenaars - werken plaats in de voortuin van het dienstencentrum De Waaier: de omheining die een geheel vormde met de vroegere school werd verwijderd en er werden robuuste betonnen elementen geplaatst. Er werd ook een talud gemaakt tegen de gevel van de woning richting parking.

CD&V-fractieleider Koen Breugelmans kwam hierover het volgende te weten.

De werken werden uitgevoerd om het gebouw van de Waaier opener en zichtbaar toegankelijk te maken voor bezoekers en professionele medewerkers. Bezoekers kwamen vroeger steeds binnen langs de achterzijde van het gebouw. De ingang lag dus ‘verstopt’ achteraan het gebouw. Om meer openheid te creëren was het de wens de voordeur te gebruiken als belangrijkste toegang..

Meteen na de voordeur bevonden zich echter 3 traptreden, die ervoor zorgden dat ouderen het gebouw moeilijk konden betreden via de voordeur. De treden achter de voordeur werden verwijderd en de dorpel van de voordeur werd op hetzelfde niveau gebracht als de binnenvloerpas. Op deze manier kwam de dorpel van de voordeur 60cm hoger dan de pas van de voortuin en moest in de voortuin dit niveauverschil overbrugd worden. Vandaar de aanpassingswerken aan de voortuin. De 7 trappen die werden aangelegd hebben de situatie er echter niet veiliger gemaakt voor de senioren !

De adviesraad voor Toegankelijkheid en de Seniorenraad werden overigens niet om hun mening gevraagd.

De totale kostprijs, werkuren en materialen, bedraagt momenteel € 10.280. De voortuin moet nog wel aangeplant worden. De kosten voor plantgoed en werkuren voor aanplanting zijn hier nog niet bij geteld.

Op basis van deze antwoorden kon de CD&V-fractie niet anders dan besluiten dat de kostprijs van de werken aanzienlijk is, dat de aanpassingen niet geleid hebben tot een veiligere situatie voor de senioren (7 trappen !) en dat men zich ernstig vragen kan stellen of de werken aan het pand (dat vermeld wordt in de Inventaris Bouwkundig erfgoed) esthetisch verantwoord zijn.