Afkooksel masterplan stationsomgeving stelt teleur

vrijdag, 30 juni, 2017

Dat de stationsomgeving aan een opwaardering toe is, zal iedereen beamen. Een hele tijd geleden werd een masterplan voor de stationsbuurt voorgesteld met veelbelovende elementen: een gerestaureerd stationsgebouw, een ondergrondse parking onder een heraangelegd Leopoldplein en een in het oog springend kopgebouw. De stationsbuurt zou hierdoor volledig heropleven.

Afgelopen maandag lag een flauw afkooksel van dit masterplan voor op de gemeenteraad. Door onvoldoende financiële middelen bij de NMBS zal enkel een logistiek centrum voor de NMBS aan de zuidkant (ter hoogte van de Hofstraat) annex een parkeergebouw (indien de stad hiervoor een investeerder vindt) en een opgekalefaterd stationsgebouw gerealiseerd kunnen worden. Het stadsbestuur gaat zonder veel tegenspartelen mee in deze gewijzigde visie van de NMBS en lijkt hiervoor geen compensatie, zoals bijvoorbeeld het heraanleggen van het Leopoldplein, te vragen.

Ook het ontbreken van de aantakkingen van de fietsostrade ter hoogte van het station in het masterplan verbazen ons sterk. Ons inziens moet het project van de fietsostrade samen met het RUP stationsomgeving behandeld worden. Zo zou een afbuiging van de fietsostrade richting de (nieuwe) stationsomgeving en het centrum mogelijk zijn, maar wordt die nu naar de andere kant (weg van het centrum) voorzien omdat dit minder geld kost voor de stad en er zo meer ruimte voor de 'parkeertoren' overblijft.

Al deze elementen leiden ertoe dat het station in Lier zijn pure pendelfunctie zal behouden, ondanks dat er zoveel meer van te maken is. Samengevat? Goede punten voor de broodnodige ontsluitingsweg van en naar de Ring. Maar het masterplan komt onvoldoende tegemoet aan de opwaardering die de ruime stationsomgeving nodig heeft. Een gemiste kans.

Benieuwd naar de plannen voor de nieuwe fietsostrade? Je vindt hier heel wat informatie terug.