Ondernemerschap, initiatief nemen, durven en doen… doen een samenleving bruisen. Ondernemers verdienen dan ook waardering.

Die waardering moet zich in de eerste plaats uiten in een beperking van administratieve rompslomp. De strijd tegen leegstand zetten we verder. We willen onze lokale producten en producenten in de verf zetten en ze uitspelen als ambassadeurs van Lier en Koningshooikt. En tot slot willen we technologische evoluties omarmen als een kans.

Dat is Meer Lier en Meer Hooikt: meer ruimte om te ondernemen.

Wat stellen we zoal voor?

• Eén ondernemersloket en één aanspreekpunt waar ondernemers terechtkunnen met hun vragen en dossiers;
  • Voluit inzetten op het kruispunt van toerisme, cultuur, handel, horeca en ondernemen. Onze stad promoten, permanent op zoek gaan naar samenwerkingen tussen cultuur, toerisme, handel, horeca, landbouw en ondernemingen, nieuwe initiatieven ontwikkelen om Lier in de schijnwerpers te plaatsen...;
  • Samenwerking tussen lokale handelaars blijven ondersteunen en verder versterken (bv. Weekend van de Klant, Boulevard Gommaar, Lier4Business of Lier Winkelplezier);
  • Lokale handelaars en ondernemers nog meer betrekken bij de eigen stadsevenementen (organisatie, overleg, leverancier...);
  • De starterspremie creatiever inzetten. We denken aan een stapsgewijze premie. We beginnen bij een lager basisbedrag dat op loopt wanneer bv. een specifieke leemte wordt opgevuld in het winkelgebied, het om een niche of originele handel betreft...;
  • Incubatieruimtes (cfr. site Normaalschool) op de as Antwerpsestraat-Grote Markt-Rechtestraat, pal midden de ‘passage’;
  • Permanente ruimte voor pop-ups op deze as. Op korte termijn krijg je zo een bruisende mix tussen permanente handelszaken en tijdelijke zaken;
  • De Centrumbon opentrekken naar lokale handelaars in het buitengebied die nu uit de boot vallen, eventueel met een naamsverandering (bv. Pallieterbon?) zodat de vlag de lading blijft dekken;
  • Lokale producten meer in de verf zetten. ‘100% made in Lier’ is een perfect label voor zo’n initiatieven. Wat als we toeristenbrochures zouden uitbreiden met bv. kortingsbonnen of in onze horecazaken schapenkopjes op de menukaart zetten bij gerechten waarin lokale producten verwerkt werden?
  • Lier als zakelijke ontmoetingsplek uitbouwen. Voor bedrijven groot en klein, zaken gekoppeld aan plezier, conferenties gekoppeld aan cultuur en gastronomie...
  • Kansen die technologie en vernieuwing bieden omarmen, eerder dan ze te ondergaan. Laat ons bv. nadenken over handenvrij shoppen. Of een winkelapp voor de smartphone of de tablet? De stad kan ondersteuning bieden;
  • Van Lier dé proeftuin maken voor de slimme stad (‘smart city’) van de 21ste eeuw? Lier heeft de perfect schaal én  in en rond Lier zijn enkele straffe digitale bedrijven, ‘startups’ en onderwijsinstellingen gevestigd;
  • Structureel overleg met de marktkramers van de zaterdagmarkt. De ideale plek om problemen of ideeën te bespreken en het te hebben over tijdelijke verplaatsingen van de markt en de bijhorende signalisatie;