JONGCD&V Lier-Koningshooikt deelde vandaag webcamblokkers uit aan de Lierse scholieren om de aandacht te vestigen op veilig internetgebruik. Duizenden leerlingen trokken deze week immers weer naar de schoolbanken. En hoewel de scholen opstarten in code geel, kunnen zij vanaf de tweede week overschakelen naar code oranje. Dat zou deeltijds thuisonderwijs betekenen vanaf de tweede graad in het secundair onderwijs én dus een pak meer digitaal (thuis)onderwijs.

“Thuisonderwijs houdt een zeker gevaar in”, zegt voorzitter Stéphanie Van Campenhout. “In juli trok Child Focus nog aan de alarmbel, toen uit cijfers bleek dat tijdens de lockdown maar liefst 135 dossiers werden opgestart rond de aantasting van de seksuele integriteit bij jongeren (sexting, intimidatie, afpersing…). Dat was een stijging van 125% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal meldingen van beelden van seksueel misbruik van kinderen is zelfs verdrievoudigd.”

“Daarom focussen we bij onze jaarlijkse ‘Terug naar school’-actie op een veilig computer- en internetgebruik. We delen webcamblokkers uit om de jongeren attent te maken op de risico’s die computer- en internetgebruik met zich kunnen meebrengen”, vervolgt Stéphanie.

De CD&V-jongeren delen de webcamblokkers uit in een envelop waarop nog enkele concrete tips te vinden zijn. We geven graag enkele concrete tips mee:

• 'Het internet plakt’. Let op met wat je online deelt over jezelf aan informatie en foto’s. Eens gedeeld, is deze informatie moeilijk weer te verwijderen. Neem zeker ook deprivacy-instellingen van je sociale media eens onder de loep! Nuttige tips: https://www.mijnonlineidentiteit.nl/veilig-internetten-tips/
  • Online flirten? Niks mis mee! Maar let op met pikante gesprekjes, het delen van foto’s en webcamgebruik. Geef ook nooit je persoonlijke gegevens door. Heb je ergens een oncomfortabel gevoel bij? Dan is ‘neen’ het enige juiste antwoord.
  • Schakel je webcam uit als je hem niet gebruikt tijdens een chat, les of vergadering. Mensen met slechte bedoelingen kunnen door je webcam te hacken immers veel te weten komen over jou.
  • Een gratis iPhone, een erfenis van een onbekende achterachterachternonkel in het Verenigd Koninkrijk of een online date met Mr/Mrs Perfect die er op de koop toe razend knap uit ziet? Als het te mooi is om waar te zijn, is het doorgaans ook niet waar.
  • Je account gehackt? Een foto gedeeld die tegen jou gebruikt wordt? Een mail met een verdachte bijlage? Twijfels? Praat erover.
  • Bescherm je computer (en jezelf) door een virusscanner en een firewall te installeren. Zorg ook voor sterke wachtwoorden

Vele andere tips zijn te vinden op:

Lees de reacties ()
    Lees de reacties () Verberg reacties