Tijdens de voorbije gemeenteraad polste ons raadslid Evi Van Camp opnieuw naar de plannen van De Lijn met het busvervoer van en naar Koningshooikt. Schepen Bert Wollants (N-VA) bevestigde dat de rechtstreekse verbinding van Koningshooikt met Mechelen via lijnen 560-561 wegvalt. Het is uitkijken naar de plannen van Vervoersregio (VVR) Antwerpen om de bereikbaarheid van Koningshooikt te garanderen.

De vorming van vervoersregio's en de switch van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid bij De Lijn doen in heel Vlaanderen stof opwaaien. Het Lierse stadsbestuur koos ervoor aan te sluiten bij VVR Antwerpen in plaats van bij VVR Mechelen. Wél is stad Lier betrokken bij VVR Mechelen als waarnemer. De keuze voor VVR Antwerpen is vanuit het standpunt van de binnenstad verdedigbaar, maar Koningshooikt is van oudsher meer afgestemd op Mechelen.

Schepen Bert Wollants bevestigde dat de rechtstreekse verbinding van Koningshooikt met Mechelen via de lijnen 560-561 zal wegvallen. CD&V Lier-Koningshooikt is daar bezorgd over.

Evi: "De lijn is cruciaal voor mensen die werken in bv. Mechelen of in en rond de veiling in Sint-Katelijne-Waver. Wél positief is de extra verbinding tussen Heist-op-den-Berg, Berlaar en Lier."

In VVR Mechelen wordt vaart gemaakt met de uittekening van de toekomstplannen, maar binnen VVR Antwerpen gaat het een stuk trager. Nochtans wordt sterk naar VVR Antwerpen gekeken om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van Koningshooikt te garanderen (bv. via vervoer op maat). Er is dus nog geen duidelijkheid over de toekomst.

We blijven dit dossier opvolgen. Landelijk gebied is geen restgebied. Koningshooikt verdient degelijk openbaar vervoer. We rekenen erop dat VVR Antwerpen met een verdedigbaar plan komt voor Koningshooikt.

• Mobiliteit & openbaar vervoer
  • Plattelandsbeleid