Een gele doos, gevuld met persoonlijke en medische informatie en bewaard in de koelkast. Het idee komt overgewaaid uit Canada en in o.m. Brugge werd het al uitgetest. Vrouw & Maatschappij (V&M), de vrouwengeleding van CD&V Lier-Koningshooikt, wilt het ook in Lier uitproberen. “Het is een goed hulpmiddel voor hulpverleners en zorgverstrekkers. Kostbare minuten kunnen gewonnen worden. Een gele doos redt levens”, zegt V&M-voorzitter Jo Daelemans.

De inspiratie voor de ‘gele doos’ komt uit Canada. In eigen land gingen o.m. Brugge, Gent en Welzijnszorg Kempen er al mee aan de slag. “Het is heel eenvoudig”, gaat Jo verder. “Iedereen stopt in een gele doos wat hij of zij wilt: persoonlijke informatie, een pasfoto, een medische fiche of medicatieschema, persoonlijke en levensnoodzakelijke medicatie… De doos bewaar je in de koelkast. En met een sticker op bijvoorbeeld de binnenkant van de voordeur geef je aan dat er een gele doos in huis is.”

Met de gele doos kunnen hulpdiensten, zorgverstrekkers of zelfs familieleden in een noodsituatie kostbare minuten winnen. Jo: “Zéker bij alleenstaanden is het voor hulpverleners soms een zoektocht naar de juiste informatie over de te behandelen persoon. Maar ook bij koppels is het nuttig. Soms is de partner immers in paniek en zijn hulpverleners meer met de snelle, juiste informatie uit de gele doos.”

Waarom trouwens in de koelkast? “Omdat het makkelijk is”, zegt Jo. “Iedereen heeft wel een koelkast en ze is makkelijk terug te vinden. Kostbare minuten kunnen gewonnen worden. Een gele doos redt levens.” In de eerste plaats behoren senioren tot het doelpubliek. Niets belet echter dat ook jongere mensen een gele doos in huis halen.

CD&V Lier-Koningshooikt denkt in de eerste plaats aan een proefproject. Fractieleider Stijn Coenen: “We gaan dit idee alleszins snel op de gemeenteraad brengen. Ook binnen de Lierse Seniorenraad leeft, heel terecht, het idee van de gele doos. Laat ons er samen werk van maken. In Brugge verdeelde de stad 500 dozen onder senioren bij wijze van test. We zouden dat ook in Lier kunnen proberen en nadien evalueren met spoeddiensten, huisartsen, thuisverplegers en anderen.”

Vrouw & Maatschappij Lier-Koningshooikt

• Zorg