Stilaan versoepelen de coronamaatregelen. Gaandeweg normaliseert het leven. Wij vroegen aan enkele van onze leden hoe zij de afgelopen periode ervaren hebben en wat zij onthouden uit deze vreemde periode. In de eerste aflevering van onze 'Corona Diaries': Dominique Bovyn. Dominique werkt op een van onze Lierse basisscholen, is getrouwd, is mama én oma.

Hoe ingrijpend was of is Corona in je werk? Wat veranderde allemaal? Wat lukt en wat niet?

"Bijna van de ene op de andere dag werden de scholen gesloten. Uiteraard was dat improviseren.  Sindsdien werk ik van thuis. Wat ik na al die weken merkte, is dat je voortdurend met je werk bezig bent. Daarom niet altijd van achter de computer of aan de telefoon, maar in je hoofd: best vermoeiend. Ik maak me wél wat zorgen over de heropstart van de scholen. Volgens mij is niet alles dat voorzien is, haalbaar: én lessen én opvang, daarvoor zijn de scholen op dit ogenblik niet klaar."

Hoe ervaar je deze periode op mentaal vlak? Wat doe je om te ontspannen?

"Mentaal vond en vind ik het niet zo zwaar. Ik ben me ervan bewust: wij zitten in een luxepositie. Ons inkomen liep gewoon door, we zijn samen én we hebben een grote tuin. Er zijn mensen voor wie het véél moeilijker om dragen was en is. Het ergste voor ons is het gemis van de kleinkinderen. Nochtans had ik een druk sociaal leven. Maar eigenlijk mis ik dat niet zo erg. Ik geniet net zo goed van een glaasje wijn op ons eigen terras."

Welke positieve lessen neem je mee uit deze periode? Zaken die we als mens moeten onthouden voor de periode na Corona?

"Wat ik positief vind aan de periode is dat er een zekere rust is gekomen: op straat, in ons gezin… Zeker de eerste weken was dat opvallend. Bovendien is dit een proef voor binnen een aantal jaar wanneer we beiden met pensioen zullen zijn. Afgaande op de voorbije weken: dat gaat ons zeker lukken. We genieten van het samenzijn.

Ik hoop na deze periode niet te vergeten om af en toe wat gas terug te nemen. En volgens mij gaat reizen er opnieuw uitzien zoals 25 jaar geleden: met de auto naar Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld en niet meer voor een lang weekend naar Zuid-Spanje vliegen. Iets dichter bij huis, iets meer op mensenmaat."

Tot slot: wat is het allereerste wat je zal doen na Corona? Waar kijk je het hardst naar uit?

"Na Corona gaan we direct afspreken met kinderen en kleinkinderen om alle verjaardagen te vieren die we gemist hebben!"

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties