UPDATE: Ondertussen stelde de burgemeester zijn beslissing bij. Mondmaskers zijn niet langer verplicht, wél van harte aanbevolen wanneer de afstand van 1,5m niet kan worden nageleefd.

De coronamaatregelen die burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) oplegt aan de Sint-Gummarusprocessie op zondag 17 oktober zijn absurd. Dat is de gezamenlijke conclusie van gemeenteraadsleden Tom Claes (Groen-Lier&Ko) en Stijn Coenen (CD&V) na afloop van de Lierse gemeenteraad. “De burgemeester eist steeds anderhalve meter afstand langs het parcours of een mondmasker. Ook van de deelnemers wordt anderhalve meter gevraagd. Nochtans verplichten de huidige regels daar niet meer toe”, klinkt het in koor.

“Het lijkt wel alsof de burgemeester de Vlaamse mondmaskerkampioen wilt worden”, zegt Tom ferm. Hij doet dat met een lachje, maar vindt de kwestie allerminst lachwekkend. “De Sint-Gummarusprocessie, Vlaams immaterieel cultureel erfgoed, verdient beter."

"Burgemeester Boogaerts schermt graag met wetteksten en ministeriële besluiten om zijn keuze verantwoorden, maar volgens ons verplichten de huidige maatregelen hem geenszins om zo streng te zijn voor het feest van onze patroonheilige.”

Stijn vult aan: “Sinds het ministerieel besluit van 25 augustus kunnen mondmaskers en anderhalve meter afstand onder meer wegvallen bij massa-evenementen en activiteiten binnen een filosofisch-levensbeschouwelijke vereniging. Bovendien is er nog een algemene clausule opgenomen die grote vrijheid toelaat wanneer de aard van de activiteit dit vereist.” Volgens Tom en Stijn zijn er meer dan voldoende aanknopingspunten om soepel te zijn.

Dat lijkt ook de interpretatie te zijn die veel andere burgemeesters volgen. Tom: “Zo’n ministerieel besluit omschrijft nooit alle mogelijke situaties. Er is steeds ruimte voor lokale interpretatie. In buurgemeente Duffel ging afgelopen zaterdag bijvoorbeeld de Ballonnekesstoet uit zonder veel poespas. En naar het WK wielrennen hebben we allemaal samen gekeken. Hebben burgemeesters Bart De Wever in Antwerpen of Mohamed Ridouani in Leuven het ministerieel besluit dan fout geïnterpreteerd? Natuurlijk niet.”

CD&V en Groen-Lier&Ko hopen dat burgemeester Boogaerts zijn mening nog bijstelt. Coenen: “De Lierenaars en Hooiktenaren hebben zich anderhalf jaar voorbeeldig gedragen en lieten zich massaal vaccineren."

"Het zou een geweldige opsteker zijn voor onze stad en alle inwoners om voluit de stadspatroon te kunnen vieren. Vertrouw op de vrijheid en verantwoordelijkheid van de mensen.”

• Feesten en evenementenbeleid
Lees de reacties ()