Stilaan versoepelen de coronamaatregelen. Gaandeweg normaliseert het leven. Wij vroegen aan enkele van onze leden hoe zij de afgelopen periode ervaren hebben en wat zij onthouden uit deze vreemde periode. Vandaag in onze 'Corona Diaries': Elke De Pooter. Elke is leerkracht in het kleuteronderwijs.

Hoe ingrijpend was of is Corona in je werk? Wat veranderde allemaal? Wat lukt en wat niet?

"Van voltijds voor de klas staan, moest ik plots van thuis uit werken. Lesgeven via de computer is toch niet echt iets waar je als leerkracht op voorbereid bent, zéker niet in het kleuteronderwijs. De afstand tussen juf en kleuter werd plots heel groot.

We ontdekten videovergaderen met de collega’s en gaven online les aan kleuters. Eén keer per week stond ik in voor de opvang op school. Er was enkel noodopvang voor de kinderen van ouders in de zorgsector. Als team waren we blij dit te kúnnen doen, zowel voor de kinderen en hun ouders als voor onszelf. Het is een vorm van sociaal contect. We voelden veel appreciatie van de ouders dat ze steeds bij ons terecht konden.

Ondertussen zijn de scholen gedeeltelijk terug open en sta ik vier dagen per week in het eerste leerjaar. Drie leerjaren worden opgesplitst in zes groepen. Daarnaast blijven we noodopvang organiseren en zorgen we nog altijd voor afstandsleren voor alle kleuters en leerlingen die nog niet naar school mogen komen. Handen wassen is een rode draad doorheen de dag. De speelplaats is opgesplitst in verschillende zones. Elke bubbel heeft zijn zone. Kinderen mogen in de klas niet van hun plaats komen en hebben een bakje met persoonlijk materiaal. Op het einde van de dag ontsmetten we heel de klas. Dat is een hele boterham. We hebben het hele team nodig.

We doen het allemaal met de glimlach, maar het voelt toch allemaal wat onnatuurlijk. Als team hebben we gedurende de werkdag nu weinig contact met mekaar. Je zit zelf immers ook in een bubbel en hebt enkel contact met collega’s van dezelfde bubbel. We komen wél op het einde van de werkdag met heel het team samen op de speelplaats voor een korte reflectie. Maar vooral gebruiken we dat kwartiertje als een babbelmomentje."

Hoe ervaar je deze periode op mentaal vlak? Wat doe je om te ontspannen?

"Mentaal woog vooral de afstand met de kleuters door. Als kleuterjuf sta je erg dicht bij je leerlingen. Dat viel volledig weg. Van de ene dag op de andere die 22 'schatjes van patatjes' moeten missen, bleek niet zo evident.

Ook werken 'vanuit je privé' vond ik aanpassen. Plots vielen alle school- en werkuren weg. Online lesgeven gebeurt dikwijls ná de normale schooluren. Plots was er ook geen einduur aan mijn werkdag. Je bent constant bereikbaar voor ouders. Ook dat doe je met de glimlach, maar het is wél een aanpassing.

Ik heb mezelf wél verplicht om weekend als weekend te zien: even de stopknop indrukken en rust vinden in een goed boek of een serie op Netflix ."

Welke positieve lessen neem je mee uit deze periode? Zaken die we als mens moeten onthouden voor de periode na Corona?

"De dankbaarheid van de ouders zal ik niet snel vergeten. Vóór Corona kwam het onderwijs niet altijd even positief in het nieuws. Corona zorgde voor een hernieuwd besef van wat elke dag in alle klassen van dit land gedaan wordt.

Ik kreeg het warm vanbinnen van alle leuke foto’s en filmpjes die de kleuters doorstuurden. Een simpel berichtje met 'Juf, ik mis je en ik zie je graag": dan ga je er weer keihard tegenaan."

Tot slot: wat is het allereerste wat je zal doen na Corona? Waar kijk je het hardst naar uit?

"Ik kijk er enorm hard naar uit om mijn petekind eens vast te nemen. Verder hoop ik écht dat de kleuters nog naar school mogen komen dit schooljaar [nvdr: we stelden Elke deze vragen vóór de laatste versoepelingen in het onderwijs] zodat ik ze een 'afstandsknuffel' kan geven bij hun 'afstuderen' van de kleuterschool.

Verder verlang ik naar een frisse pint op een Liers terras!"

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties