Stilaan versoepelen de coronamaatregelen. Gaandeweg normaliseert het leven. Wij vroegen aan enkele van onze leden hoe zij de afgelopen periode ervaren hebben en wat zij onthouden uit deze vreemde periode. Vandaag in onze 'Corona Diaries': Evi Van Camp. Gemeenteraadslid Evi leidt met haar man en schoonbroer land- en tuinbouwbedrijf Gebroeders Vercammen.

Hoe ingrijpend was of is Corona in je werk? Wat veranderde allemaal? Wat lukt en wat niet?

"Op 12 maart veranderde alles. Eén na één werden bestellingen van de horeca geannuleerd. Gemeente na gemeente liet weten dat de markt bij hen niet meer kon doorgaan. Dit terwijl na maandenlang slecht weer we blij waren dat er zich goed weer aandiende. Daar zit je dan met al die heerlijke producten. Daar wordt een mens toch een seconde stil van.

Snel schakelen was de boodschap: niet toekijken en blijven stilstaan, maar nadenken over hoe het anders kon en moest. Onze bedrijfsvoering werd grondig door elkaar geschud en onze aanpak werd veranderd. Het is immers onze maatschappelijke plicht onze verantwoordelijkheid te nemen en een systeem uit te werken zodat mensen de weg naar onze producten blijven vinden. Of misschien nog beter: opdat wij onze producten tot bij hen kunnen blijven brengen .

Diezelfde avond rolden we een plan van aanpak uit, samen met een aantal van onze horeca-afnemers. Omschakelen en de veiligheid garanderen voor klanten en werknemers waren de eerste uitgangspunten. Ondanks het feit dat onze webshop nog niet volledig op punt stond, hebben we gekozen om voluit in te zetten op huis-aan-huisleveringen. Ook de openingsuren van onze hoevewinkel werden uitgebreid en tegelijkertijd werd een afhaalpunt opgezet. Hierdoor kunnen klanten nog steeds kiezen hoe ze aan onze producten geraken: zelf afhalen, zelf winkelen (onder strikte hygiënische voorwaarden met social distancing en een circulatie waarbij men niet kan kruisen en geen deuren moet aanraken) of levering aan huis. Dat laatste wordt echt geapprecieerd.

Ja, het is een investering, het vraagt wat organisatie en inzet, maar het geeft ook veel voldoening. Mensen uit risicogroepen, ouderen, maar ook jonge gezinnen kunnen op een veilige manier aan hun wekelijkse vitamientjes geraken. De complimentjes en het respect dat we krijgen, doen dan ook zo veel deugd. We zijn onze klanten heel dankbaar. We blijven dan ook verder gaan en verder werken om week na week efficiënter te kunnen werken. Want één ding is zeker: de boer die ploegde voort. En met het mooie lentezonnetje dezer dagen zijn er weer heerlijke primeurgroentjes op komst!"

Hoe ervaar je deze periode op mentaal vlak? Wat doe je om te ontspannen?

"Het zwaarste is sowieso de onzekerheid. Hoe gaat de toekomst eruit zien? Zal alles terug worden wat het was? Ontspannen doen we nu op zaterdagavond en op zondag met het gezin. De tuin 'kidsproof' maken, bloemetjes planten... Kortom: gezellig samenzijn."

Welke positieve lessen neem je mee uit deze periode? Zaken die we als mens moeten onthouden voor de periode na Corona?

"Samenwerken is het nieuwe ondernemen: de steun om vérder te gaan, creatief de handen in elkaar slaan en zaken uitwerken die mensen plezieren... Mensen worden echt vrolijk als ze verder geholpen kunnen worden. De dankbaarheid en de complimentjes doen dan extra deugd.

Tot slot: wat is het allereerste wat je zal doen na Corona? Waar kijk je het hardst naar uit?

"Genieten van de kleine dingen: naar de kapper gaan, op restaurant gaan... Ik had normaal een afspraak op 13 maart met de kapper die ik direct annuleerde om ons plan van aanpak uit te rollen. Het is nodig nu!

Verder kijken we er ontzettend naar uit om op zondag opnieuw onze Lierse horeca te ondersteunen, in de vakanties de boerderijkampen te laten doorgaan en gewoon weer even iedereen die je kent een dikke knuffel te kunnen geven.

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties