Stilaan versoepelen de coronamaatregelen. Gaandeweg normaliseert het leven. Wij vroegen aan enkele van onze leden hoe zij de afgelopen periode ervaren hebben en wat zij onthouden uit deze vreemde periode. Vandaag in onze 'Corona Diaries': Jo Daelemans. Jo werkt binnen het animatieteam van WZC Amate Sint-Jozef in Lier.

Hoe ingrijpend was of is Corona in je werk? Wat veranderde allemaal? Wat lukt en wat niet?

"De impact was enorm. Ik werk al 39 jaar in het WZC, maar zoiets maakten we nog nooit mee. Op 14 maart gingen we in lockdown. Enkele personeelsleden en een twaalftal bewoners raakten besmet. De zieke bewoners werden ondergebracht op een speciale COVID-afdeling. We hadden het 'geluk' dat we hiervoor een afdeling konden gebruiken die leeg stond sinds de verhuis naar onze nieuwbouw. Zo kon het relatief vlot gaan. Ook beschermingsmateriaal was bij ons geen probleem. Amate levert daar knap werk. We waren meteen met alles in orde.

Uiteraard veranderde het dagelijks leven in het WZC ingrijpend: geen bezoek, geen cafetaria, geen kapelbezoek of wekelijkse optredens... Kruisbesmetting vermeden we door bewoners en verzorgers steeds op dezelfde afdeling te houden.

Ondertussen zijn alle personeelsleden getest. Vanaf 18 mei mag er terug beperkt bezoek binnen: één persoon per week. We hebben daarvoor speciale babbelboxen voorzien.

Hoe ervaar je deze periode op mentaal vlak? Wat doe je om te ontspannen?

"Na twee maanden begint het te wegen, zeker voor ons bewoners. Activiteiten op de afdeling gaan nu zeer beperkt door. Er zijn balkonbezoeken, we Skypen en telefoneren, zorgen voor miniconcertjes vanop de parking... We leerden ook zelf de krullen van onze bewoners indraaien of - beperkt - de haren knippen. In zekere zin vervangt het zorgpersoneel in deze periode ook de familie.

Iedereen doet z'n best. Familieleden en bewoners zijn enorm dankbaar. We ontvangen kaartjes en attenties van lokale handelaars: paaseitjes, wafels, ijsjes... De mentale en fysieke vermoeidheid zijn groot, maar het zijn zo'n zaken die het verschil maken.

Als je in de zorg staat, besef je héél goed wat dit virus kan aanrichten. Buiten van en naar m'n werk gaan, blijf ik in m'n kot. En als ik eerlijk ben: dat kan ook deugd doen. Even de knop af, in m'n eigen cocon.

Welke positieve lessen neem je mee uit deze periode? Zaken die we als mens moeten onthouden voor de periode na Corona?

"Ik onthoud vooral de dankbaarheid van onze bewoners en hun familie en de solidariteit onder de collega's in het WZC. Ik heb ook het gevoel dat mensen meer dan voordien beseffen wat mensen in de zorg elke dag presteren. Je voelt de appreciatie. Nog iets: leuk dat mensen opnieuw de weg naar de lokale winkeliers vonden. Hopelijk blijft dat zo.

Tot slot: wat is het allereerste wat je zal doen na Corona? Waar kijk je het hardst naar uit?

"Er is niet direct één iets waar ik aan denk. Maar ik kijk in het algemeen uit naar zorgeloosheidgewoon kunnen leven en genieten van de kleine dingen. Minder gehaast, genieten van elke dag.

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties