De gele doos komt naar Lier! Zo, dan weet u dat ook meteen. Onze vrouwengeleding Vrouw & Maatschappij plaatste het idee in februari 2021 op de agenda. Op de jongste gemeenteraad polste raadslid Stéphanie Van Campenhout naar de stand van zaken. Bevoegd schepen Annemie Goris (N-VA) hoopt dat de gele doos begin 2022 verkrijgbaar zal zijn.

Even recapituleren: in februari 2021 lanceerde Vrouw & Maatschappij Lier-Koningshooikt het idee om de gele doos in te voeren in Lier. De doos wordt gevuld met persoonlijke, medische en levensreddende informatie en bewaard in de koelkast. En met een sticker op bijvoorbeeld de binnenkant van de voordeur geef je aan dat er een gele doos in huis is. Het idee ontstond in Canada. In eigen land gingen onder meer Gent, Brugge en Welzijnszorg Kempen er al mee aan de slag.

Met de gele doos kunnen hulpdiensten, zorgverstrekkers of zelfs familieleden in een noodsituatie kostbare minuten winnen. Vrouw & Maatschappij-voorzitter Jo Daelemans: “Zéker bij alleenstaanden is het voor hulpverleners soms een zoektocht naar de juiste informatie over de te behandelen persoon. Maar ook bij koppels is het nuttig. Soms is de partner immers in paniek en zijn hulpverleners meer met de snelle, juiste informatie uit de gele doos.”

Waarom trouwens in de koelkast? Jo: "Omdat het makkelijk is. Iedereen heeft wel een koelkast en ze is makkelijk terug te vinden. Kostbare minuten kunnen gewonnen worden. Een gele doos redt levens."

Ons voorstel werd in het voorjaar positief onthaald door de gemeenteraad. Tijdens de zomervakantie werd overlegd met naburige gemeenten, met hulpdiensten, met het Heilig Hart-ziekenhuis... De meeste eerstelijnshulpverleningszones in de provincie blijken de gele doos te zullen invoeren.

Het is de bedoeling om de gele doos meteen in te voeren in de hele regio Rivierenland. Stad Lier zal trekken en de zaak mee coördineren.

In november en december worden nog verdere afspraken gemaakt. De gele doos zou er al in het voorjaar van 2022 kunnen zijn.

• Zorg
  • Senioren & ouderenzorg