Komende maandag 11 mei mogen - onder voorwaarden - alle winkels opnieuw de deuren openen. Stad Lier stuurde daarover een uitgebreid persbericht. We delen dat graag met jullie. Hou het veilig en zorg goed voor elkaar!

PERSBERICHT STAD EN OCMW LIER: Samen tegen corona – Maatregelen heropening winkels

De nationale veiligheidsraad besliste woensdag 6 mei over de heropening van de winkels vanaf 11 mei. Ze openen opnieuw vanaf maandag 11 mei onder strikte regels. Zo zal er maar 1 klant toegelaten zijn per 10 m², voor maximaal 30 minuten. Het is niet verplicht maar aangeraden om een mondmasker te dragen in een winkel. Je mag enkel alleen gaan winkelen, kinderen jonger dan 18 of mensen die hulp nodig hebben kunnen wel begeleid worden. Koop lokaal en blijf zoveel mogelijk in je eigen buurt. Wordt het te druk in de winkelstraat, keer dan op een ander moment terug. Markten gaan nog niet open.

Naar aanleiding van deze beslissingen, werkte de stad Lier een actieplan uit met maatregelen om het winkelen voor de Lierenaars en Hooiktenaars zo veilig, vlot en optimaal mogelijk te laten verlopen. Veel 2500-liefde en zorgen voor elkaar. Zo houden we het veilig voor onszelf, het winkelpersoneel en alle andere klanten. De basisregels in de strijd tegen het coronavirus blijven maximaal gelden: blijf thuis als je ziek bent, was vaak je handen met water en zeep, hou minstens 1,5 meter afstand en beperk je fysieke sociale contacten.

Veilig shoppen in Lier

Naast lokaal online shoppen, kan je vanaf maandag ook opnieuw fysiek naar je favoriete Lierse winkel. Hieronder vind je een aantal van de acties en maatregelen die we nemen om alles veilig te laten verlopen:

• Alle winkels kunnen zich beroepen op een overzichtelijke infofiche van stad Lier met alle coronamaatregelen en mogelijke acties om hun klanten zo veilig mogelijk te laten winkelen.
  • Schapenkopjes op de grond, telkens op 1,5m afstand van elkaar, zullen her en der herinneren aan de 1,5m-afstand die je moet houden van elkaar. Je komt ze tegen op de Grote Markt, in de Rechtestraat, Antwerpsestraat en in een deel van de Kartuizersvest, Kolveniersvest.
  • Hou als je moet wachten voor een winkel min. 1,5m afstand van anderen en hang niet tegen de (winkel)gevel.
  • Aan de straatoverspanningen boven de Antwerpsestraat en de Rechtestraat doen heldenfiguurtjes op banners het je voor: ze schuiven aan in een wachtrij op 1,5m afstand van elkaar.
  • Winkels krijgen van de stad affiches met naast de 1,5m afstandsregel ook een weergave van het max. aantal klanten die bij hen in de handelszaak tegelijkertijd welkom zijn. (zie ontwerp in bijlage)
  • De openbare toiletten in het stadhuis zijn elke dag geopend van 9.30 tot 16 uur. Ze worden elke dag gepoetst.

Daarnaast zullen we ook een aantal aanpassingen doorvoeren die ervoor zorgen dat klanten, voetgangers en fietsers op straat maximaal de afstandsregel kunnen naleven, de handelaars blijven hierbij optimaal bereikbaar:

• De stad heeft De Lijn gevraagd om tussen 11 en 18 uur de smalle Antwerpsestraat te vermijden in hun reisroute en een omleiding te volgen via Lisperstraat en Anton Bergmannlaan.
  • De smalle Antwerpsestraat wordt tussen 11 en 18 uur voetgangerszone. Fietsers moeten stapvoets rijden en mogen de voetgangers niet hinderen, de enkelrichting blijft hier gelden. Bij grote drukte moeten fietsers afstappen.
  • De Antwerpsestraat tussen Kartuizersvest/Kolveniersvest en Kruisbogenhofstraat wordt ingericht als tijdelijk woonerf. Op deze manier krijgen klanten, voetgangers en fietsers meer ruimte. Verkeer rijdt er dan max. 20km/u, voetgangers mogen op straat wandelen.
  • Handelaars zullen géén losse reclameborden op de stoep plaatsen.
  • De wijk Volmolenstraat – Kloosterstraat – Bril – Kattenstraat is een belangrijke wandelroute tussen parking Gashuisvest en het centrum, daarom worden deze straten ook tijdelijk een woonerf zodat de voetgangers zich op de rijbaan mogen begeven en de nodige afstand kunnen bewaren.
  • Kom je met de fiets? Plaats je fiets altijd in een fietsenstalling. Fietsen tegen de gevel hinderen immers de doorgang voor voetgangers en wachtende klanten. Naast de huidige fietsenstallingen op de Grote Markt, in de Brouwerijstraat, Antwerpsestraat, Rechtestraat, … zullen we zorgen voor extra fietsenstallingen op bijkomende plaatsen: Rechtestraat, Grote Markt, Kolveniersvest, Brede Antwerpsestraat.
  • Parkeren kan op wandelafstand van de Grote Markt en het stadscentrum. Gratis parkeren doe je op parkings De Mol, Zaat, Wallehof en parking Tramweglei (max. 5u gratis met ticket op weekdagen).

Koop (online) lokaal

Ook nu blijven we verder inzetten op de promotie van het lokaal kopen, met de boodschap van onze heldencampagne: Wees een held en koop (online) lokaal. Steun de Lierse ondernemers en kijk op www.shoppeninlier.be.

Steun de lokale handel, op een veilige manier. Dit kan vanaf maandag 11 mei opnieuw fysiek voor winkels, mits het naleven van alle maatregelen. Vanaf volgende week mogen ook de vergunde losse ambulante kramen (buiten de zaterdagmarkt) terug open (bv. het kippenkraam e.d.) op de vooraf bepaalde locaties door de stad.

Daarnaast organiseerden heel veel Lierse handelaars zich de voorbije weken ook online! Online shoppen en bestellen kan dus ook lokaal, bij Lierse handelaars. Zo kan de zaterdagmarkt voorlopig nog niet fysiek plaatsvinden, maar ook bij heel wat marktkramers kan je online bestellingen plaatsen.

Op www.shoppeninlier.be verzamelen we alle initiatieven, van webshops tot ook de take-away initiatieven van onze lokale horeca. Massa’s inspiratie en mogelijkheden bij de handelaars in Lier! Dat de Lierenaars en Hooiktenaars hun lokale handelaar willen steunen en ook gesteund hebben de voorbije periode, mag blijken uit de stijging van het bezoekersaantal van de website. In maart telde www.shoppeninlier.be al meer dan 18.386 bezoekers (tegenover 12.359 vorig jaar). In april steeg het aantal bezoekers nog verder naar 19.562!