Resultaten mini-enquête

Bijhorend persbericht

Update 18 november 2020
CD&V maant stadsbestuur aan tot actie met betrekking tot hondenweide

Gemeenteraadslid Stéphanie Van Campenhout vraagt het Lierse stadsbestuur om vijf locaties prioritair te onderzoeken in de zoektocht naar een nieuwe, centraal gelegen hondenweide. De vijf locaties komen niet uit de lucht vallen: ze komen voort uit een mini-enquête die CD&V hield bij zowel hondeneigenaars als niet-hondeneigenaars.

“In het voorjaar sprongen de plannen voor een hondenweide op de Dungelhoeffsite af op protest uit de buurt. We willen mee zoeken naar een oplossing. Daarom lanceerden we in oktober een mini-enquête”, zegt Stéphanie. “Zowel baasjes van honden als mensen zonder hond konden interessante locaties tippen, zeggen wat zij belangrijk vinden in een hondenweide of hoe groot die moet zijn… De resultaten hebben we gebundeld in een rapport.”

De Bogerse Velden en Plassen, de Jutse Plassen, de speelbossen rond de vestengordel en de omgeving van het stadspark (bv. de zogenaamde ‘Pallieterdriehoek’ voor het Atheneum) werden het vaakst getipt als locatie. Ook de Dungelhoeffsite bleef terugkomen. “We vragen aan het stadsbestuur om die locaties prioritair te onderzoeken. Maar ook met de andere ideeën in het rapport valt veel te doen. Hoe ziet de ideale hondenweide er bijvoorbeeld uit? Hoe kan eventuele overlast voor de buurt vermeden worden? En waar kan een kleine losloopzone in plaats van een grote weide volstaan?”, vult Stéphanie aan.

Maandag licht CD&V de resultaten toe op de gemeenteraad. “We reiken de hand naar het stadsbestuur om in het voorjaar van 2021 de eerstvolgende stappen te kunnen zetten”, sluit Stéphanie af.

De vraag naar een hondenweide op een meer centrale locatie leeft al langer in Lier en Koningshooikt. Op dit moment kunnen honden enkel terecht op de weide aan de Beatrijslaan op Kloosterheide. Ook in het bestuursakkoord van de stad staat de ambitie voor “een volwaardige en uitdagende hondenspeelweide op een goed bereikbare locatie” opgenomen.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

15 september 2020
CD&V Lier-Koningshooikt lanceert een enquête om alle Lierenaars en Hooiktenaren te bevragen over mogelijke locaties voor een nieuwe hondenweide.

“We willen nagaan hoe we de nood aan een nieuwe hondenweide op een centrale locatie kunnen verzoenen met de bekommernissen van onze stadsgenoten die géén hond hebben”, zegt gemeenteraadslid Stéphanie Van Campenhout.

De vraag naar een hondenweide op een meer centrale locatie in de stad of de dorpskom van Koningshooikt leeft bij heel wat hondeneigenaars. Op dit moment kunnen honden enkel terecht op de weide aan de Beatrijslaan (Kloosterheide). Ook in het bestuursakkoord van de stad staat de ambitie voor “een volwaardige en uitdagende hondenspeelweide op een goed bereikbare locatie” opgenomen.

Stéphanie: “Afgelopen voorjaar lanceerde het stadsbestuur de Dungelhoeffsite als nieuwe locatie. Na protest van de buurt werden de plannen opgeborgen. Het is niet eenvoudig om een goede, centraal gelegen locatie te vinden voor een nieuwe hondenweide. Ook begrijpen we de bekommernissen van buurtbewoners. We moeten dus op zoek naar een oplossing. Anders zal een nieuwe hondenweide opnieuw aan de stads- of dorpsrand komen te liggen en schiet ze haar doel voorbij.”

Om alle ideeën te verzamelen, lanceren we een online enquête. Van Campenhout: “We willen nagaan hoe we zowel aan hondeneigenaars als aan niet-eigenaars tegemoet kunnen komen in de zoektocht naar een geschikte locatie. De enquête is zo opgesteld dat zowel hondeneigenaars als niet-hondeneigenaars hun ideeën kwijt kunnen. Hopelijk komen we zo tot een oplossing waar iedereen zich in kan vinden.”

Lees de reacties ()
    Lees de reacties () Verberg reacties