Met droefheid vernam onze afdeling het overlijden van goede vriend en collega-bestuurslid Gilbert Heuten (°1943): een enorme klap, zéker zo vlak voor Kerstmis. Onze gedachten gaan uit naar Hildegarde en de familie. We herinneren ons Gilbert als een immer aimabele, vriendelijke man. Als een fiere man met stijl ook. Als een schone mens.

Vader, fiere grootvader, warme partner van Hildegarde... Gilbert was het allemaal. Een geboren en getogen Lierenaar ook. Gilbert legde zijn oor graag te luisteren bij z'n stadsgenoten. Wat bewoog er in de stad van Gummarus? Waren er zaken die beter konden en die moesten gemeld worden? Gilbert mocht graag in het bushokje op de Grote Markt zitten, genietend in de zon. De bussen liet hij voorbijrijden. Het ritme van zijn stad observeerde hij des te meer.

Gilbert observeerde niet alleen, Gilbert dééd ook, meestal als 'eerste vrijwilliger'. Zo'n 25 jaar geleden, in de beginjaren van het Liers Cultureel Centrum, was Gilbert er een van de eerste helpende handen. Administratieve taken, ticketcontrole... Hij deed het graag en met de glimlach. De mensen van toen hadden veel lovende woorden voor Gilbert: klantvriendelijk en met een natuurlijke charme die hem eigen was. Gilbert begreep dat een avondje uit meer was dan enkel de voorstelling: een warm onthaal hoort er ook bij.

Ook bij de Vrienden van de Academie was Gilbert de geëngageerde medewerker op wie men bij festiviteiten en culturele evenementen altijd een beroep mocht doen. Achter de schermen helpen om ontvangsten en recepties een feestelijk karakter te geven: dan was Gilbert op zijn best. Wat kon hij ook zélf genieten van culturele topprestaties! Regelmatig gaf hij tips: "Dit moet je gezien hebben". Evident: Gilbert had de repetities al meegemaakt.

Gilbert was ook vrijwilliger op de afdeling geriatrie in het Heilig-Hartziekenhuis. Met zijn gekende optimisme en aanstekelijke vrolijkheid wist hij mensen steevast op te beuren, vaak in moeilijke tijden.

Een warme, optimistische levensgenieter: dát was Gilbert. Voor Gilbert geen vliegtuigreis naar een exotische bestemming. Een weekendje Watou of Damme met Hildegarde of met vrienden en familie rond de tafel: dat was z'n lang leven.

Lieve Gilbert, rust zacht in de wetenschap dat je veel betekent voor veel mensen. Onze mooie Pallieterstad verliest met jou een van z'n sieraden.

Maxime Penen
Voorzitter CD&V Lier-Koningshooikt