Op 30 en 31 oktober organiseerde JONGCD&V Nationaal haar ideologisch congres in Lier, in aanloop naar het grote vernieuwingscongres ‘Power On’ op 11 december van moederpartij CD&V. Op de campus van de Thomas More-hogeschool kwamen verschillende, geëngageerde jongeren voor samen. Bovendien stelden de jongeren ook hun nieuwe logo voor. Het weekend werd feestelijk afgesloten met een gala-avond, ter ere van de 70ste verjaardag van JONGCD&V.

Al sinds begin dit jaar waren achter de schermen de voorbereidingen van het congres volop aan de gang. Tijdens het congresweekend leidden negen inhoudelijke werkgroepen met jongeren uit de lokale en de bovenlokale politiek tot een waslijst aan frisse en concrete standpunten.

Nieuw logo JONGCD&VHet resultaat: een gedragen tekst van 70 stellingen. Christendemocraten zijn bouwers, durvers en dromers. Dat vertaalde zich in de aangenomen congrestekst. Kevin Maas, voorzitter van de jongerenpartij, en Stéphanie Van Campenhout, jongerenvoorzitter in Lier-Koningshooikt, zijn ervan overtuigd dat JONGCD&V en CD&V sterker uit deze herbronning zullen komen en zich opnieuw zullen kunnen positioneren.

De goedgekeurde congrestekst bevat een aantal gedurfde stellingen, zoals het herinvoeren van deopkomstplicht en een meer uitgebreide terugbetaling van anticonceptiemiddelen. Ook pleit JONGCD&V voor een wettelijke verplichting dat elke stad en gemeente minstens 15% sociale woningen beschikbaar heeft tegen 2030, voor de afschaffing van registratierechten voor een eerste en enige aankoop van woning en, daarbij aanleunend, voor het afschaffen van het belastingsvoordeel bij de lening van de aankoop van elk extra verblijf.

Vooral die eerste stelling is frappant. Eerder dit jaar werd de opkomstplicht in het nieuwe decreet Lokaal Bestuur nog afgeschaft, mede door CD&V-parlementsleden. De CD&V-jongeren vinden dit een historische vergissing, waarbij de democratie de grote verliezer is.

• Democratie
Lees de reacties ()