Naar jaarlijkse gewoonte hield JONGCD&V Lier-Koningshooikt een fietsersactie bij de start van het nieuwe schooljaar. In de stationsbuurt deelden ze op vandaag reflecterende sleutelhangers met een duidelijke pleidooi: fietsers en voetgangers moeten nog zichtbaarder zijn in het verkeer.

De start van het nieuwe schooljaar brengt heel wat (jonge) fietsers en voetgangers op straat. Hun aantal stijgt jaarlijks, in Lier zelfs nog iets sneller dan het Vlaamse gemiddelde. Dat is goed nieuws, maar uit de Gemeentemonitor blijkt dat slechts 44% van de Lierenaars het veilig fietsen vindt in Lier. Bij kinderen ligt dat percentage nog lager: slechts 30% vindt dat kinderen zich veilig kunnen verplaatsen in Lier en Koningshooikt.

“Met het fietsbeleidsplan 2018-2023 gaf het stadsbestuur een eerste signaal dat zwakke weggebruikers alle kansen moeten krijgen om zich vlot en veilig te verplaatsen in onze stad”, zegt JONGCD&V-voorzitter Stéphanie Van Campenhout.

Volgens JONGCD&V is zichtbaarheid een cruciaal onderdeel van fiets- en wandelveiligheid. Om dat onder de aandacht te brengen, delen ze reflecterende sleutelhangers uit in de stationsbuurt.

“De verantwoordelijkheid om zichtbaar te zijn, ligt uiteraard deels bij de fietsers en voetgangers zelf, bv. door fluorescerende vestjes en verlichting te gebruiken. Maar het overkomt iedereen wel eens dat men per ongeluk zonder fietsverlichting zit. De stad zou hier aan tegemoet kunnen komen door een fietslichtjesautomaat te plaatsen, waar men te allen tijde fietslichtjes en eventueel ook ander fietsmateriaal kan kopen. Gent heeft in het begin van het jaar zo’n automaat geïnstalleerd en daar wordt het positief geëvalueerd. Op het vlak van infrastructuur heeft de stad uiteraard een grote verantwoordelijkheid. Er zijn nog veel oversteekplaatsen die letterlijk meer ‘in de schijnwerpers’ zouden moeten staan, zeker op de invalswegen. Verlichtingspalen of kattenogen die een zebrapad of fietsoversteek in de verf zetten, maken bestuurders er meer attent op dat er mogelijk voetgangers of fietsers in de buurt zijn.”

Tot slot vinden de jongeren dat de uitbreiding van de verlichting op de vesten een prioriteit moet zijn.

“We horen van jongeren dat ze de niet-verlichte stukken stadsvest vermijden omdat ze zich niet veilig voelen. Het stadsbestuur gaf eerder al aan plannen te hebben om de verlichting uit te breiden naar de volledige stadsvest. Het is tijd om dat ook uit te voeren.”

Meer weten over de fietsplannen van JONGCD&V Lier-Koningshooikt? Hun volledige nota "Onze fietsers zijn graag gezien in Lier en Koningshooikt" vind je als bijlage terug.

• Mobiliteit & openbaar vervoer