De Lierse oppositiepartijen CD&V, Groen-Lier&Ko, Sp.a en Vlaams Belang vragen een extra gemeenteraad. Volgens de oppositie is de agenda van de gemeenteraad van maandag 16 december zó uitgebreid dat een ernstige bespreking binnen één vergadering onmogelijk is. De zitpenning van de extra gemeenteraad willen ze aan een goed doel schenken.

62 punten staan er op 16 december op de agenda van de Lierse gemeenteraad. Daarbij komen nog de verschillende vragen van de gemeenteraadsleden én zeven punten met betrekking tot het OCMW. Dat is veel. Té veel om ernstig te behandelen binnen één zitting vinden de oppositiepartijen. Fractieleiders Stijn Coenen (CD&V), Katrien Vanhove (Groen-Lier&Ko), Freddy Callaerts (Sp.a) en Bart Verhoeven (Vlaams Belang) vragen de voorzitter van de gemeenteraad, Lucien Herijgers (N-VA), een extra vergadering samen te roepen.

Bart Verhoeven: “Moest het allemaal om eenvoudige, korte punten gaan, zouden we er geen zaak van maken. Maar er zitten heel wat belangrijke zaken tussen die een ernstig debat verdienen. Dat is in het belang van alle Lierenaars en Hooiktenaren.”

Katrien Vanhove vult aan: “Eerst en vooral is er de meerjarenplanning en -begroting. Dat is het belangrijkste document van de hele legislatuur. Daarnaast zijn er onder andere retributies en belastingen, de begroting van de politie en het stedelijk ontwikkelingsbedrijf SOLag.” Freddy Callaerts: “Het kan niet de bedoeling zijn tot diep in de nacht door te gaan en haastwerk af te leveren. Het is in het belang van onze inwoners om de bespreking te spreiden over twee vergaderingen.

Om de extra zitpenning is het de oppositiepartijen niet te doen. Stijn Coenen: “Als de voorzitter van de gemeenteraad instemt met de extra vergadering, schenken we onze vergoeding in het kader van de Warmste Week aan de vzw Tejo Lier. Zij bieden gratis psychologische hulp aan jongeren.”