Met de eindejaarsperiode in het vooruitzicht deelden we op zaterdag 7 december vuurwerkstokjes en een flyer uit op de Grote Markt. Dit om de Lierenaars attent maken op de gevaren van vuurwerk voor huis- en weidedieren. “Gebruik veilig en legaal vuurwerk. Daarmee doe je ook de dieren een plezier”, zegt ons gemeenteraadslid Stéphanie Van Campenhout.

Elk jaar kleuren tijdens oudejaarsnacht talloze vuurwerkpijlen de lucht om het nieuwe jaar feestelijk in te zetten. Deze – letterlijk – knallende start van het jaar maakt echter niet iedereen gelukkig. Voor veel dierenliefhebbers is het telkens bang afwachten hoe hun geliefde huis- of weidedieren op het spektakel reageren. Opgeschrikte dieren zorgen soms ook voor opschudding of gevaarlijke situaties.

We maken de inwoners er graag attent op dat veel dierenleed kan vermeden worden door aan de éigen veiligheid te denken. Veel mensen laten zich verleiden tot de aankoop van illegaal vuurwerk. Dat vuurwerk is doorgaans bedoeld voor professionele doeleinden en veel krachtiger, hoger en breder,” zegt Stéphanie. “Legaal vuurwerk mag dan minder spectaculair lijken omdat het lager en soberder is, het is veel veiliger voor de gebruiker en minder luid dan professioneel vuurwerk. Wie dus illegaal vuurwerk vermijdt, doet onrechtstreeks ook dieren een plezier.

Wie natuurlijk écht diervriendelijk wil zijn en veel honden of paarden in de buurt heeft, kan overwegen ‘geluidsarm’ vuurwerk aan te schaffen. Stéphanie: “De term is ietwat misleidend, aangezien het vuurwerk nog steeds lawaai maakt, maar dit is wel beperkt tot maximum 85 decibel. Dat is te vergelijken met omgevingslawaai zoals een voorbijrijdende vrachtwagen en zal dieren dus minder snel opschrikken. Geluidsarm vuurwerk is te koop bij de meeste erkende vuurwerkhandelaars. Indien niet kan je er altijd naar vragen.”

Deze actie bouwt voort op een voorstel dat CD&V in het voorjaar in de gemeenteraad deed. De vraag om in Lier enkel nog geluidsarm vuurwerk toe te laten, vond toen geen gehoor bij het stadsbestuur, ondanks steun van de voltallige oppositie. Dus sensibiliseren we de Lierenaars zelf. Hierbij nog enkele tips.

Tips voor wie vuurwerk afsteekt

• Koop enkel legaal vuurwerk van een betrouwbare handelaar:
    • Vuurwerk mag niet per post vervoerd worden. Als een website deze optie aanbiedt, heb je met illegaal vuurwerk te maken;
    • Een handelaar dient in het bezit te zijn van een vergunning;
    • Legaal vuurwerk heeft een CE-markering. Dat betekent dat het product voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu;
    • Bij legaal vuurwerk zit altijd een gebruiksaanwijzing;
  • Draag geen nylon of andere brandbare stoffen en gebruik een vuurwerkbril. Zo'n bril kost maximum €2;
  • Zet vuurwerk stevig neer en steek het nooit rechtstreeks uit je hand af;
  • Steek vuurwerk aan met een aansteeklont en niet met een aansteker of lucifer;
  • Houd voldoende afstand (+/- 6m);
  • Ruim je vuurwerk steeds op;
  • Breng je buren op de hoogte als u vuurwerk zal afsteken zodat zij de nodige maatregelen voor hun dieren kunnen nemen.

Tips voor diereneigenaars

• Houd huisdieren binnen en weidedieren op stal;
  • Ga (ruim) vooraf nog een wandeling maken met je hond;
  • Creëer een veilige omgeving:
    • Sluit gordijnen en steek het licht aan, zodat de lichtflitsen minder opvallen;
    • Je kan ook radio of tv aanzetten om het geluid van de knallen te onderdrukken;
    • Doe zelf ‘gewoon’, blijf in de buurt van je huisdier en probeer het af te leiden;
    • Bestraf geen ongewenst gedrag, maar beloon als je huisdier het goed doet;
    • Laat toe dat je huisdieren zich verstoppen, ook als dat op een ongewone plaats is;
  • Zorg dat je dieren gechipt zijn. Als ze toch gaan lopen, kunnen ze snel weer herenigd worden met hun baasje.
    Lees de reacties ()
    Lees de reacties () Verberg reacties