Wat deed het stadsbestuur om topclub Royal Herakles Hockey Club in Lier te houden? Dat was de vraag die onze fractieleider Stijn tijdens de gemeenteraad aan het stadsbestuur stelde. Onze conclusie na het aanhoren van de antwoorden? Veel te weinig.

Onze bezorgheid is niet nieuw. Al in het voorjaar van 2020 uitte Stijn tijdens de gemeenteraad zijn bezorgdheid over het gebrek aan toekomstperspectief voor de club op Liers grondgebied. De voorbije jaren groeide de club als kool. Uitbreiding en mobiliteit waren dan ook logische aandachtspunten.

Ondertussen zijn we anderhalf jaar verder en is onze vrees bewaarheid geworden: de plannen van Herakles om Lier te verlaten zijn concreet. En dat is doodzonde. De tijd dat Herakles enkel spelers aantrok van buiten Lier ligt al even achter ons. Veel jonge Lierenaars goochelen er wekelijks met de stick. De club leunt ook aan bij de Belgische top, nota bene in een sport waarin ons land absolute wereldtop is.

Welke inspanningen deed de stad om Herakles in Lier te houden? Is er serieus in gesprek gegaan met de club? De antwoorden van het schepencollege op Stijns vragen waren ons inziens onvoldoende. Zo zou Herakles zélf hebben aangegeven te willen vertrekken. Daar zou de "plotse ledengroei" de voornaamste reden voor zijn.

Dan moeten wij toch even de wenkbrauwen fronsen. De ledengroei is immers al járen bezig. En al evenveel jaren zoekt de club naar oplossingen om hieraan tegemoet te komen. Onze fundamentele opmerking werd níet weerlegd: Stad Lier is gewoon veel te laat in actie geschoten, is veel te laat in gesprek gegaan met de club (waardoor de club dan maar zelf het heft in handen heeft genomen) en heeft dus alle kansen gemist om deze topclub in Lier te houden.

Doodzonde.

Stijns tussenkomst tijdens de gemeenteraad vind je op het Youtubekanaal van Stad Lier. Ze begint op 3u13’50".

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties